Kesää!

Toiminta • 02. Kesäkuuta 2018

Toimistomme on suljettuna kesän.

Palaamme elokuun lopussa tuorein voimin.

Lämpöä, laineiden liplatusta, lintujen laulantaa, unohtumattomia kesäöitä, auringonlaskuja, tuoksuvia aamuja, vapautta ja uusia oivalluksia kaikille asteille.

Pääskysestä ei päivääkään

Toiminta • 24. Toukokuuta 2018

Kevätkausi oli toiminnassamme onnistunut. Perinteisten kerhokokoontumisten lisäksi olimme monessa mukana.

Lavis, letkeä tanssi, jatkui koko kevään. Kokosimme miessakkia, mutta toistaiseksi toiminta ei ottanut tulta. Virelän Sydänviikon tanssit onnistuivat mainiosti. Arttelin avoimien ovien päivään osallistuimme myös. Retki eduskuntaan oli onnistunut.

Sampolan luennot keräsivät kiinnotunutta yleisöä runsaasti paikalle. Sydänaiheet kiinnostavat aina. Kevään viimeisen yleisöluennon aiheena oli "Sepelvaltimotaudin ehkäisy".

Sydänviikolla oli tanssien lisäksi perinteisesti muutakin toimintaa. Viidessä apteekissa tavoitettiin puolentoistasataa ihmistä, joille tarjottiin terveysneuvontaa ja -mittauksia.

Kokskikeskuksessa esiteltiin näyttävästi defibrillaattorin käyttöä 21.4. Tampereen-Kissanmaan Rotaryklubi kerää rahaa defibrallaattoriin ja kutsui yhteistyökumppaneikseen Hämeenmaan Sydänpiirin ja yhdistyksemme. Defibrillaattori pelastaa sydänkuolemalta!

Sydänmerkki-tuotenäyttely Koskikotikeskuksessa viritti kysymyksiä ja keskustelua ravinnon merkityksestä. Nelisenkymmentä talon asukasta ehti tutustumaan näyttelyyn.

Uusia vertaistukihenkilöitä koulutettiin toukokuussa Imatralla. Yhdistyksestämme osallistuivat Maire Telenius, Niina Posti ja Pekka Lahtinen.

Kokemusasiantuntija Erkki Ropo oli yhdessä piirin Jaana Niemelän kanssa vetämässä kolmipäiväisen kurssin aiheena  "Elämää sepelvaltimotaudin kanssa".

Unelmien Liikuntapäivä Taivalpirtille yhdessä Tampereen Taivaltajien kanssa oli ensimmäinen kokeilu. Monenlaista luontoilua ja myös lapsille omaa toimintaa. Nuotiolla makkaran paistoa ja leppoisaa oleskelua. Haitarimusiikki ja tunnelmaan sopivat laulut antoivat päivään potkua.

Terveyspisteellä riitti mitattavia: sykkeet ja paineet olivat ehkä laskemaan päin luonnonrauhassa. Yhteistyö sujui ja pohdittavaksi jää, jatketaanko ensi vuonna samaan malliin.

Kesällä säännölliset tapaamiset ovat "katkolla", mutta heti elokuun leppeiden iltojen myötä palaamme sydämelliseen toimintaan.

Leppoisaa ja reipasta kesää kaikille!

Sydänviikon Virelän tanssit

Toiminta • 24. Huhtikuuta 2018

Tunnelmakuvia, tuttuja ja pyörähdyksiä!

Tunnelmaa ja tanssin taikaa

Toiminta • 24. Huhtikuuta 2018

Sydänviikon kohokohta Tampereella oli kunnon perinteiset tanssit. Paikaksi valittiin Ikurin Vireen Virelä, tapahtumasali, joka viritti heti oikeaan tunnelmaan. Ilmoituksessa luvattiin reilusti parkkipaikkoja. Eivät tahtoneet riittää, kun parisataa tanssijaa tuli pyörähtelemään. Jo ensimmäisistä sävelistä parketti täyttyi. Sydäntyölle ja oman sydämen hyväksi, kiteytyi nasevasti tapahtuman luonne. Alkajaisiksi Erkki Ropo ja Tampereen Harmonikkaorkesteri kajauttivat päivän säähän sopivan kipaleen:

Kun taas on aika auringon

Valo, aurinko ja huumori leimasivat lauantaitansseja. Helmat heilahtelivat ja tanssijakavaljeerien paidat kostuivat. Oli menoa ja meininkiä!

- Täällä on kaikki Tampereen hyväsydämiset.

Kyllä kunto koheni, sydämen syke sai hyvää kyytiä ja loistavia arpajaispalkintoja tavoittelivat liki kaikki. Kolme arpaa kympillä ja vitosella yksi!, huuteli ”tyttötrio”, Maire, Raili ja Pirkko Tampereen Sydänyhdistyksen aktiivit.

- Sydäntyölle ja oman sydämen hyväksi

Virelän perinteinen puffetti tarjosi monipuoliset suolaset ja makeat. Vesikannut tyhjenivät tanssin lomassa. Nesteytys toimi!

Kodin kynttilät

- Aatellaan, että nää ois niin kuin vappuvalot, siirsi Erkki iskelmän tähän päivään.

Kun Erkki Ropo ja Raija Törmälä sattuvat samalle keikalle, heillä on tapana laulaa duetto, Kodin kynttilät. Niin nytkin. Ensin kun Raija astui lavalle, kajautti koko tanssiporukka onnittelulaulun. Raija täytti vuosia. Ja aloitti oman settinsä keväisellä Amsterdamin laululla, Taas tulppaaneja tulvillaan…

Tanssiporukassa oli tietysti paljon yhdistyksen jäseniä, niitäkin, jotka harvemmin osallistuvat tilaisuuksiin. Erityisen ilahduttavaa oli myös täysin uusien tanssijoiden osallistuminen. Ehkä aina jäseniksi asti.

Tutun ja tunteita herättävän tanssimusiikin katkeamaton nelituntinen sai ihmiset muistelemaan omaa nuoruuttaan ja koettua elämää radioiden ääressä, tanssilavoilla ja elämässä yleensä.

Valoa ikkunassa

Kun kerran ajassa oltiin kiinni ja Euroviisut lähestyvät, oli paikallaan palata Laila Kinnusen aikaan ja tanssahdella hänen edustuskappaleensa.

Kun tanssimusiikin monipuolinen kavalkadi oli onnistuneesti pyörähdelty, niin erityistoivomukasesta saatiin vielä jenkka ja polkka setti. Osaajat astuivat parketille ja se oli menoa! Katsojakin miltei hengästyi.

Tämä tamperelaisten uusi Sydänviikon tapahtuma oli niin onnistunut, että ihme on, jos jatkoa ei seuraa. Siis vuoden päästä taas parketille bileisiin!

KUTSU: Tampereen Sydänyhdistys ry Sääntömääräinen kevätkokous

Toiminta • 13. Maaliskuuta 2018

Ajankohta: tiistaina 27.3.2018 klo 19.
Paikka: Kumppanuustalo Artteli, kokoushuone Pistokas, 2 krs Salhojankatu 42, Tampere.

Kokouksessa esillä sääntömääräiset asiat.

Tervetuloa,

Vauhtia vuosien varrelta

28. Helmikuuta 2018

Paljon on tehty, paljon on tapahtunut yhdistyksen 50-vuotisen toiminnan aikana. Seuraavassa hieman perspektiiviä Tampereen Sydänyhdistyksen meneisyyteen. Olisi kiva, jos tämän pohjalta viriäisi uusiakin ehdotuksia tulevaan toimintaamme.

Sydäntyölle tilaus -hyvinvointi toi sairautta

Sodan jälkeinen elintarvikkeiden säännöstely päättyi pari vuotta Helsingin kesäolympialaisten jälkeen vuonna 1954. Ihmiset alkoivat uudella tavalla nauttia ruoasta ja makeasta, mikä näkyi vyötärön ympärillä. Me söimme enemmän kuin kulutimme. Miehet nauttivat pöllitupakasta. Kuolleisuus sydän- ja verisuonitauteihin alkoi olla maailman huippua. Keinot kansansairauksien ehkäisemiseen ja hoitamiseen olivat niukat.

Sairaalapaikoista kolmasosa oli 1950-luvun puolessa välissä mielisairaaloissa, saman verran tarvittiin potilaspaikkoja tuberkuloosi- ja kulkutautisairaaloihin. Muille sairauksille jäi siis jäljellä oleva kolmannes. Sydänsairauksia ei silloin tilastoitu erikseen. Koska tuberkuloosin ehkäisemisessä ja hoitamisessa oli erittäin hyvät kokemukset myös vapaaehtoisvoimin tehdystä työstä, saatiin siitä hyvä esimerkki sydän- ja verisuonitautien ennaltaehkäisevään toimintaan. Kaksi lehtimiestä ja muutama lääkäri puuhasivat sydän- ja verisuonitautien vastustamisyhdistystä: 24.2. 1955 Helsingin yliopiston juhlasalissa perustettiin Euroopan ensimmäinen Sydäntautiyhdistys eli Hjärtsjukdomsföreningen ry. Vuoden kuluttua nimi muutettiin Suomen Sydäntautiliitoksi.

Tampere Suomen kartalle

Tämän jälkeen Suomeen perustettiin useita maakunnallisia sydäntautiyhdistyksiä. Marraskuun 28. päivänä 1956 Tampereen Raatihuonella allekirjoitettiin Pohjois-Hämeen Sydäntautiyhdistyksen perustamisasiakirjat. Nykyinen Hämeenmaan Sydänpiiri syntyi.

Hallituksen muodostivat yhteiskunnan ja talouselämän vaikuttajat sekä asiantuntijalääkärit. Puheenjohtajana aloitti pankinjohtaja Anto Puustinen ja varapuheenjohtajana ylilääkäri Mikko Reinikainen. Tästä alkoi perinne, jota noudatetaan edelleen eli puheenjohtajan toimii maallikko ja varapuheenjohtajana lääkäri – niin myös meidän yhdistyksemme tänäkin päivänä. Sydäntyö herätti kiinnostusta, mutta jäsenmäärä ei ollut suuri.

Ensimmäinen Sydänsunnuntain juhla oli kuitenkin menestys, sillä Hämeenpuiston NMKY:n saliin ahtautui 700 - 800 kuulijaa. Sydänsunnuntaista syntyikin merkittävä traditio, joka yhdisti erityisesti piirin ja paikallisyhdistykset.

Vähitellen Sydänpiirin toimintaa pidettiin liian Tampere-keskeisenä. Ja tottahan se oli, toiminta keskittyi Tampereelle. Kritiikki johti siihen, että Pohjasi-Hämeen yhdistyksessä alettiin luonnostella 1960-luvun alussa sääntömuutosta alaosastojen eli paikallisten sydänyhdistysten perustamiseksi. Tuohon aikaan Sydäntautiyhdistyksessä oli jäseniä yli 2000. Pohjasi-Hämeen Sydäntautiyhdistyksen kokouksessa 1.4. 1966 esiteltiinkin sydäntautien vastustamistyön organisoitumista kolmiportaiseksi: liitto, piiri ja yhdistykset.

Ensimmäiset piirin alueelle perustetut paikallisyhdistykset olivat Valkeakoski, Vammala, Mänttä ja Nokia, jotka rekisteröitiin vuonna 1968.

Tampereen Sydäntautiyhdistyksen perustamiskokouksessa 1. 4. 1966 yhdistyksen hallitukseen valittiin 15 jäsentä varatuomari, yliopiston sihteeri Aunis Kantonen, kardiologi Eila Leskinen, ylilääkäri Rauno Heikinheimo, tohtorit Reino Ruosteenoja, Lauri Siitonen ja Hannu Markkula, poliisimestari Eero Melartin, maisteri Mirja Saari, rouvat Leena Lindfors ja Laila Halme, lääkintävoimistelija Mirja Warras, toimittajat Arvi Laakso ja Wäinö Hakala, ohjelmapäällikkö Eero Eräpuu ja tiedotuspäällikkö Raimo Salonen. Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Aunis Kantonen, varapuheenjohtajaksi Eila Leskinen ja sihteeriksi Raimo Salonen. Yhdistyksen taloudenhoitajaksi ryhtyi Eila Lauttia. Erikseen perustettu työvaliokunta, joka valtuutettiin käynnistämään paikallista toimintaa.

Uutta ja rohkeaa aktiivisuutta

Tampereen Sydänyhdistys opittiin pian tuntemaan aktiivisena toimijana, joka näkyi yhä enemmän myös tamperelaisessa katukuvassa. Yhdistystä voisi luonnehtia ajassa eläväksi, itse asiassa edellä kävijäksi, rohkeaksi, säännöllistä toimintaa harjoittavaksi, uusia tempauksia ja kampanjoita markkinoivaksi tamperelaisia palvelevaksi yhdistykseksi.

Sydänyhdistys on noudattanut toiminnassaan Sydänliiton ideologiaa ja toimintaperiaatteita. Toiminta- ja toteutustavat ovat kuitenkin olleet uraauurtavia. Kaikkien tamperelaisten osallistuminen on aina pyritty tekemään niin helpoksi kuin mahdollista, matalan kynnyksen periaatteella. Yhdistys on ollut helposti lähestyttävä ja se on itse hakenut kontakteja sieltä, missä ihmiset liikkuvat esimerkkeinä Halinallet busseissa tai Rautatieasemalla. Yhdistys on järjestänyt mittavia maksuttomia tapahtumia: luennot, Sydänsunnuntain tilaisuudet ja kaikki yleisöodotukset lyöneen Satumetsä-retken. Ruokakurssit tai painon hallinta-ohjaukset ovat olleet maksullisia.

Sydänyhdistys toimi 1970 – luvulla aluksi samoissa tiloissa kuin Sydänpiiri. Aikoinaan piiri ja yhdistys järjestivät toimintaa yhdessä. Varoja saatiin firmojen lahjoituksina ja keräyksillä. Sydäntanssiaiset keräsivät iloisia juhlijoita ja kartuttuivat kassaa. Teemana oli liiton markkinoima Sydänyö. Esiintyjiksi saatiin tunnettuja nimiä ja hyviä esiintyjiä.

Leilan aika

Toiminnan kehittäminen vauhdittui, kun yhdistykseen palkattiin kokopäivätoiminen toimistonhoitaja, jota haettiin lehti-ilmoituksella vuonna 1975. Tehtävään tuli valituksi Leila Vuorinen, mikä osoittautui yhdistyksen siunaukseksi.

Terveysvalistustyö alkoi vähitellen muuttua ennaltaehkäiseväksi ja tutkittuun tietoon perustuvaksi toiminnaksi. Yhtenä hyvänä esimerkkinä yhteistyö Leivon Leipomon kanssa. Leipomon kehittämä täysjyväleipä, Sydänleipä, oli uudenlainen yhteistyön muotoja alku, josta yhdistys myös sai tuloja.

1970-luvulla, Leilan aloitteesta, alkoivat monet yhdistyksen menestystarinat esim. luentotoiminta, Metsä on kuin satu – tapahtuma, Sydännuorten toiminta, Valentinus -kampanja, Kalaköyrit jne.

Yhä kasvava, mittava ja aktiivinen toiminta ei ollut mahdollista pelkkien jäsenmaksujen turvin. Tarvittiin muita rahoituslähteitä. Yhdistys sai toimintansa tueksi joitakin yksittäisiä lahjoituksia ja myöhemmin muutaman testamenttilahjoituksen. Yhdistys teki rohkean päätöksen ja perusti oman liikkeen Hämeenpuistoon. Liiketoiminnalla rahoitettiin noin 97 % yhdistyksen toiminnasta. Siis melkein kaikki. käsitti sekä vähittäismyymälän Hämeenpuistossa myytiin erilaisia mm. design-tuotteita, Sydän-kortteja ja ennen kaikkea tyynylinoja. Myöhemmin toiminta laajeni myös tukkumyynniksi. Asiakkaina olivat lahjatavaraliikkeet, tavaratalot ja muut yhdistykset ympäri Suomea. Myymälä ja tukkutoiminta loppuivat vuosina 2009 – 2011.

Toimintaa, toimintaa ja toimintaa

Sydänyhdistys on tuottanut erilaisia sydänterveyttä edistäviä kursseja ravitsemuksesta ja kokkauksesta. On ollut painonhallintakursseja ja tupakoinnin lopettamiseen liittyviä kursseja. Unen merkitykseen liittyviä kursseja pidettiin jo ennen kuin unen merkityksestä alettiin laajemmin puhua. On ollut yksinäisten eli mökkihöperöiden kokoontumisia ja erityisesti mieleen jäänyt kurssi ”Nainen miten pääset nalkutuksesta eroon”. Tälle kurssille oli tungosta osallistumismaksusta huolimatta. Ja miehet sinne vaimonsa saattelivat!

Tampereen Sydänyhdistyksen Sydänsunnuntain juhlat olivat kevään odotettu tapaus. Sydänkerhon jäsenet toimivat juhlien vapaaehtoisina avustajina ja myös ohjelman suorittajina. Sydänkuoro lauloi kuten niin monissa muissakin tilaisuuksissa. Yhdistyksellä oli tiivis ja hyvä yhteistyö Pispan koulun musiikkiluokkien kanssa myös TYKin oppilaat esittivät iloista ohjelmaa. Juhlassa palkittiin Sydämellisiä ihmisiä ja myöhemmin vuoden Valentinus. Sydänsunnuntain tilaisuuksien järjestämisestä luovuttiin 2000-luvun alussa, koska juhlista oli vähitellen muodostunut myös muiden yhdistysten juhla, johon tultiin matkojen takaa linja-autolasteittain. Juhlien kustannukset kasvoivat liian suuriksi yhden yhdistyksen kannettaviksi.

Kuukausiluennot Metsossa ovat aina olleet yksi tärkeä vaikuttamis – ja palvelukanava. Yleisö osaa odottaa korkeatasoisia luentoja. Nykyisin näitä luentoja kuunnellaan Sampolassa. Järjestämme niitä omin voimin ja yhteistyössä Yksi Elämä –hankkeen toimijoiden kanssa. Yleisömenestys on taattu, kaikki eivät edes mahdu auditorioon.

Sydäntupa Hämeenpuistossa muodostui sydänyhdistyksen päämajaksi. Liikkeen yläpuolella oleva Sydäntupa mahdollisti erilaisten ryhmien kokoontumisten. Yhdistyksen rohkeus on mitattu myös siinä, että useamman kerran pankkilainan avulla toimintaa on ennakkoluulottomasti laajennettu. Ensimmäinen toimitila rahoitettiin lainalla samoin kuin oman liiketoiminnan käynnistys. Riski kannatti molemmissa tapauksissa.

Valtakunnalistakin vaikuttamista

Yhdistys on käynnistänyt omalla toiminta-alueellaan useita tamperelaisten mieleen jääneitä tapahtumia ja kampanjoita. Monet näistä ovat levinneet myös eri puolelle maata ja jääneet tavalla tai toisella elämään.

Tampereen Sydänyhdistys toi Valentinus-aatteen Suomeen. Parin menestyksekkään vuoden jälkeen Valentinus kaapattiin. Kaupallisuus otti osansa. Tampereen Valentinusviikolla järjestettiin näyteikkunoiden somistuskilpailuita, johon kaikki tamperelaiset saattoivat ottaa osaa. Valentinuskortteja myytiin ja läheteltiin Valentinuskortteja. Halinallet kävivät hieromassa mm. bussinkuljettajien niskoja tai hauskuuttivat ihmisiä busseissa ja jakoivat halauksia rautatieasemalla ja toivat paljon iloa tamperelaisille.

Kalaköyrit syntyivät tilanteessa, jossa haluttiin lisätä aina terveellisen kalan käyttöä. Sitä ennen oli jo ollut Pilkkikisoja mm. Kaukajärvellä yhdessä Poliisiurheilijoiden kanssa. Kalaan liittyviä kampanjoita järjestettiin useissa elintarvikeliikkeissä ja vähitellen Kalaköyrit kasvoivat Kalamarkkinoiksi.

Myös suola- ja rasvaviikkoja järjestettiin elintarvikeliikkeissä, vitamiiniviikkoja mm. päiväkodeissa. Vanhusviikot ja univiikot ovat olleet esillä sydänyhdistyksen innoittamina.

Metsä on kuin satu –tapahtumat eli Satumetsä Kaupissa UKK-instituutin ja sitä ympäröivässä luonnossa satuhahmoineen oli todellinen koko perheen tapahtuma. Vuonna 1984 ensimmäiseen Satumetsään odotettiin 500 kävijää, toivottiin 1000, mutta saatiin 5000! Satumetsä oli upea osoitus merkittävästä vapaaehtoisten panostuksesta. Vapaaehtoistyö tarvitsee aina hyvän organisaattorin ja siinä Tampereen Sydänyhdistys onnistui loistavasti. Mukaan oli eri toimijoita, yrityksiä ja merkittävä vapaaehtoisjoukko mm. Sydänkerho, koululaisia ja Terve Nuori –porukkaa. Lopulta tapahtuma kasvoi niin suureksi valtakunnalliseksi tapahtumaksi, että yhdistyksen rahkeet eivät yksinkertaisesti enää riittäneet.

Hyvät hankkeet

Terve Nuori –ohjelma oli Lääkintöhallituksen ja RAYn rahoittama ohjelma. Ohjelma oli nuorille suunnattu terveyden edistämisen kampanja. Nuoret itse tuottivat ohjelmaa aktiivisesti. Yksi näkyvin ja nuoret tavoittavin toiminta olivat savuttomat diskot. Aikansa uutta huumaa.

Sydän on elämän keskus – päiväkotiohjelma vietiin myös muualle Suomeen. Tampereella ohjelmaa varten tuotettiin Hyvän sydämen iloinen koti ja Hyljätyn sydämen mörkki talo. Taloja käytettiin havainnollistamaan ja helpottamaan valintoja, jotka ovat hyväksi tai haitaksi terveydelle.

Sydän kotona oli ESR –hanke, jota toteuttamaan palkattiin kaksi henkilöä. Hanke toteutettiin vuosina 2000 – 2001. Hankkeen kohderyhmänä oli Tampereen kaupungin vanhushuollon kotihoidon työntekijöitä. Hankkeen kokemukset, tulokset hyöty kohdistui kotihoitoon ja sen työntekijöihin sekä heidän kauttaan myös vanhuksiin ja heidän läheisiinsä. Hanke oli yhdistykseltä mittava ponnistus ja hyvä kokemus. Yhdistyksemme sai hyvää palautetta hankkeen toteutuksesta ja onnistumisesta, ja hankkeesta virisi uusia projekteja mm. Pirkanmaan Ammattikorkeakoulussa.

Mihin nyt: Sydänyhdistys ja 2010 luku?

Uudelle vuosituhannelle siirryttäessä sydäntyötä ja paikallisen yhdistyksen elinvoimaisuutta arvioitiin uudelleen. Yhteiskunnalliset muutokset, toimintaympäristön ajan vaatimukset ja varainhankinta liiketoimintana oli tullut vakavaan kriisiin. Päätettiin luopua liiketoiminnasta ja omista toimitiloista pitkäaikaisen toiminnanjohtajan, Leilan, jäädessä eläkkeelle. Yhdistyksellä ei ollut enää henkilö- eikä taloudellisia resursseja jatkaa toimintaa. Tukkumyynti myytiin ulkopuoliselle ja yhdistys jäi ilman toimihenkilöä. Vuonna 2013 palkattiin yhdistykselle osa-aikainen toimihenkilö vastaavan terveydenhoitajan nimikkeellä. Tällöin yhdistys sai ylläpidettyä joitakin sen tärkeimmistä toiminnoista esim. luennot, pienimuotoiset tapahtumat ja mittaustoiminta. Vuoden verran kolmas palkattu toiminnanjohtaja viihtyi yhdistyksessämme ja nyt vuoden alussa saimme Kirsi Koivun vetämään toimintaamme. Helmikuun alussa 2018 aloitti Eine Järvinen työnsä toiminnanjohtajana ja nyt hän puhaltaa puhtia moniin hankkeisiimme.

Vuonna 2014 yhdistys sai yllättäen mittavan testamenttilahjoituksen, jonka turvin voitiin lähteä rakentamaan uutta, toimivaa Sydänyhdistystä unohtamatta entisiä hyviä toimintoja. Tällä hetkellä toimintamme perusrunkona ovat mm. neljä kerhoa, luentotilaisuudet, uusi toiminnanjohtaja Eine ja aktiivinen hallitus. Sote-uudistus haastaa yhdistystä uusiin tehtäviin ja rooleihin. Innokkasti odotamme myös, mitä uusia tuulia Tampereella avattava Sydänsairaala tuo yhdistyksemme toimintaan. Valmistaudumme! Millaiseen myllerrykseen – sen näyttää aika.

Hannele Rapantin kanssa yhteistyössä Eija Rautavuori

2 kommenttia

Uusia ihmisiä, uusia tehtäviä!

Toiminta • 26. Helmikuuta 2018

Tervetuloa uudet hallituksen jäsenet Gitte, Paula ja Pekka, puheenjohtaja Juha sekä toiminnanjohtaja Eine!

Vanhalle, toimivalle sydäntyölle on saatu tuoretta verta. Terveyden ja sydämen ammattilaiset Gitte ja Paula tuovat yhdistykseen tämän päivän tietoaidon. Pekka tuo yhdistykseen merkittävää talousosaamista ja puheenjohtaja Juha tulee jatkamaan pitkäaikaisen puheenjohtajamme Hannelen vaativaa työsarkaa,

Toiminnanjohtaja Eine aloitti helmikuun alussa ja on ollut seurannut toimintamme hankkeita valmiina urakoimaan monipuolista toimintakenttää sydäntyön hyväksi.

Einen näkemyksiä tulevasta saamme lukea tuota pikaa. Ja Hannele on lupautunut kertomaan pitkästä työsrasta ja sen monipuolisista vaiheista aina tähän päivään saakka kurkistaen hieman tulevaisuuteenkin. Jäämme odottelemaan.

Kumppanuustalo Atrreli, jossa toimistoamme nykuisin pidämme, on osoittautunut toimivaksi työtilaksi. Talo myös tarjoaa kokoustiloja ja kahvila toteuttaa pienet kokousvälipalat tarvittaessa.

Kevät 2018 on mielenkiintoinen ja monipuolinen toiminnassamme. Kerhot porskuttavat tuttuun malliin. Muutama erityishankekin on:

Sydämen asialla - erityisesti miehen sydämen - ollaan jo kello 17. lähtien Sampolasssa. Iltaan mahtuu monenlaista tärkeää miesasiaa ja tilaisuus kestää klo 19.15.

Pojat - äijät -miehet! Kutsulla odotetaan 7.3. Kumppanuustalo Artteliin (2.krs.) niin ikään urhoja kertomaan, millaisesta yhdessäolosta ja toiminnasta he olisivat kiinnostuneita. Yhdistykseltä on nimittäin toivottu jotain mieheille, toimintaa ja/tai turinaa. Nyt kartoitamme, millaiselle toiminnalle mahdollisesti on tarvetta.

Sydänviikolla järjestetään Ikurin Virelässä kaikkien aikojen Sydäntanssit! On kaksi bändiä ja puffetti, arpajaiset ja runsaasti parkkipaikkoja, vaikka bussi 21 myös tuo perille.

10.5. vietetään Unelmien liikuntapäivää ja silloin on tarkoitus yhdistää voimat Tampereen Taivaltajien kanssa ja järjestää koko perheen ulkoista yhdessäoloa Taivalpirtille. Tekemistä ja liikuntaa mielen mukaan, perheille ja individualisteille. Varautukaa!

Kaikista tapahtumista löydät tietoa myös muualta nettisivuiltamme ja fb-sivuiltamme. Ja muistattehan, että odotamme kommentteja, aktiivisuutta ja viestejä myös nettisivuillemme! Kirjoitelkaa!

Pojat -äijät - miehet!

Toiminta • 26. Helmikuuta 2018

Kun miehen mieli voi hyvin, niin sydänkin voi hyvin.

Pojat-äijät-miehet!

Tampereen Sydänyhdistys vastaa huutoon: meiltä on toivottu toimintaa miehille. Pohditaan yhdessä, mitä ideoita voisimme lähteä porukalla toteuttamaan.

Tule keskiviikkona 7. maaliskuuta Kumppanuustalo Artteliin 2. krs. klo 18.30 (Salhojankatu 42).

Kokoamme osallistuvaa ja osallistavaa porukkaa, jolle yhdessä oleminen ja tekeminen tuo uutta särmää elämään, avaa silmiä ja tuulettaa ajatuksia.

Emme keskity sydämeen, mutta hyvä porukka hoitaa myös sydäntä. Tutustutaan uusiin asioihin, tekemiseen, ihmisiin. Tehdään sitä, mikä on kiinnostavaa ja kivaa. Puhutaan asiat halki, poikki ja pinoon.

Nyt olisi tosi tärkeätä, että tulisit kertomaan, mitä Sinä haluaisit? Olisiko se vaikka kohtaaminen tai tekemistä:

- uransa lopettanut huippu-urheilija, miten arki muuttui

- miksi kunnon mies haluaa nukkua ulkona, metsässä pitkin vuotta

- suru, se on kasvun paikka – vai onko?

- ennakkoluulot, kannattaa kohdata

- pilkillä sujuu paremmin

- rillattuna se on parempaa

- sydämellisesti, mutta sykkeellä

- sääli on sairautta, mutta entä, jos on sairas

- miesten vuoro, mikä se on

Tai jotain ihan muuta!

Tule ja tuo kaverisikin! Kahvia ja pullaa tarjolla!

Paikalla kokoonkutsujat:

Antti Aalto, Heikki Kamunen ja Juhani Wiio

1 kommenttia

Sydänleikatuista tulee Sydänystävien kerho!

Sydänleikattujen kerhossa puhaltavat nyt muutoksen tuulet. Vaihdossa ovat niin nimi, kokoontumisaika ja – paikka kuin vetäjäkin.

-      Sydänleikatut- nimi ei ole tätä päivää, sillä sydänleikkauksia ei enää juurikkaan tehdä. Nimi on lähinnä aiheuttanut hämmennystä mahdollisten uusien jäsenien keskuudessa, ja heiltä onkin tullut viestiä ettei kerho ole heitä varten kun heillä ei ole leikkausta takanaan, kertoo kerhon vetäjä Risto Mäkelä ja jatkaa: Aluksi pohdimme sydänoperoidut- nimeä, mutta päädyimme kuitenkin hyvässä yhteisymmärryksessä Sydänystävät- nimeen. samalla pohdimme oman kerhomme ydintehtävää. Se on yhdessäolo sekä hyvä ja iloinen mieli. Emme halua piehtaroida sairauden varjossa vaan tarkoituksena on, että voimaantua mukavien asioiden ympärillä. Ei sairauksista puhuminen toki kiellettyä ole ja jokainen saa varmasti kuuntelijan ja tsemppausta.

Sydänystävät kokoontuvat vuoden vaihteen jälkeen tiistaisin klo 11 alkaen osoitteessa Tampereen vertaistukikeskus, Mustalahdenkatu 19 D. Kokoontumisten aikana mm. vaihdetaan kuulumisia, joskus pidetään tietokilpailu tai kuunnellaan vieraiden alustuksia.  Lisäksi käydään yhdessä teatterissa ja retkillä.  Lopuksi joka tapauksessa kahvitellaan.

Risto Mäkelä on vetänyt Sydänleikattujen kerhoa jo usean vuoden ajan.  Nyt hän on kuitenkin päättänyt siirtyä syrjään kevätkauden jälkeen. Uutta vetäjää kaivataan, ja Risto on luvannut auttaa uutta vetäjää syksyn ajan.

-      Aikansa kutakin, sanoo Risto. Uusi luotsi ja uudet kujeet. Olen varma, että uusi vetäjä tekee hyvää koko kerholle. Itse aion siirtyä kahvipöydän toiselle puolelle, vaimon viereen, hän vielä tokaisee ja nauraa makeasti.

Vaikka moni asia muuttuu, yksi pysyy samana: Sydänystävät pelaavat edelleen Bocciaa tiistaisin klo 14.30 alkaen Koskikodissa, osoitteessa Rongankatu 8.  Sinnekin kaikki ovat tervetulleita, myös ne jotka eivät kuulu mihinkään kerhoon.

risto.makela41@gmail.com puh. 040 536 6422.

2 kommenttia

Nuku hyvin!

Toiminta

Suuri unitapahtuma keräsi Sampolaa marraskuussa parisataa unesta kiinnostunutta. Toivottavasti uudet vinkit ja ohjeet virittelevät sikeitä, rentouttavia ja hyviä unia. Riittävä ja hyvä uni on tärkeää. Sen tietävät jo nuoret huippu-urheilijatkin, harjoittelu, tasapainoinen ravinto ja riittävä lepo ovat edellytykset korkealle asetettuihin päämääriin. Ja meidän tavistenkin on viisasta tiedostaa, mistä aktiivinen ja tyytyväinen elämä rakentuu. Perusta luodaan ravinnolla ja riittävällä unella -läpi koko elämän!

Uneen vaikuttavia asioita voi pohdiskella mm. näiden  unitapahtuman luentoaiheiden myötä ja vertailla nukkumiskokemuksia ystäviensä kanssa. Unettavia keskusteluja!

Uni ja sydän, FT Vilma Lammi, Helsingin yliopisto

Luennossaan Vilma Lammi selvittää unen ja sydänterveyden välisiä yhteyksiä, pohtii unen merkitystä ihmisen terveydelle ja antaa vinkkejä hyvään uneen. FT Vilma Lammi (ent. Aho) on Helsingin yliopiston Sleep Team Helsinki -ryhmään kuuluva unitutkija, joka väitöskirjatutkimuksessaan selvitti univajeen aiheuttamia muutoksia mm. ihmisen immuunijärjestelmässä ja kolesteroliaineenvaihdunnassa.

Kuorsaus ja uniapnea – myrkkyä makuuhuoneessa, dosentti, erikoislääkäri Miikka Peltomaa, Korvalääkärikeskus Aino.

Miikka Peltomaa keskittyy huonon unen, uniapnea ja sydän- ja verisuonisairauksien keskinäisiin yhteyksiin ja valottaa kuorsauksen ja uniapnean olemusta, diagnostiikkaa ja hoitoa. Dosentti Miikka Peltomaa on korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkäri, joka työskentelee paljon unihäiriöiden parissa. Peltomaan erityisalaa on unenaikaisten hengityshäiriön, uniapneataudin diagnostiikka ja hoito. Hän toimii myös Helsingin Musiikkitalon muusikkopoliklinikan ylilääkärinä ja korva-, nenä- ja kurkkutautiopin dosenttina Helsingin yliopistossa.

Hyvä syöminen ja liikunta unirytmin pelastajina, THM, ravitsemusterapeutti Tuija Pusa ja TtM, fysioterapeutti Annukka Alapappila, Suomen Sydänliitto

Tuija Pusa ja Annukka Alapappila kertovat hyvästä syömisestä ja liikunnasta terveyden voimavarana ja antavat syömiseen ja liikkumiseen liittyviä käytännön vinkkejä. THM, ravitsemusterapeutti Tuija Pusa toimii ravitsemusasiantuntijana ja TtM, fysioterapeutti Annukka Alapappila liikunta-asiantuntijana Suomen Sydänliitossa.

Oheisohjelma

Tunnetko arvosi? Tapahtumassa on mahdollista mittauttaa oma verenpaineesi ja saada tietoa henkilökohtaista ohjausta terveellisissä elintavoissa.

Ruokavinkkejä kiireiselle. Sydänmerkki esittelee nopeat ja terveelliset vinkit.

Mukana tapahtumassa myös Yksi elämä –terveystalkoot.

« Edelliset 10