Tunnelmaa ja tanssin taikaa

Toiminta • 24. Huhtikuuta 2018

Sydänviikon kohokohta Tampereella oli kunnon perinteiset tanssit. Paikaksi valittiin Ikurin Vireen Virelä, tapahtumasali, joka viritti heti oikeaan tunnelmaan. Ilmoituksessa luvattiin reilusti parkkipaikkoja. Eivät tahtoneet riittää, kun parisataa tanssijaa tuli pyörähtelemään. Jo ensimmäisistä sävelistä parketti täyttyi. Sydäntyölle ja oman sydämen hyväksi, kiteytyi nasevasti tapahtuman luonne. Alkajaisiksi Erkki Ropo ja Tampereen Harmonikkaorkesteri kajauttivat päivän säähän sopivan kipaleen:

Kun taas on aika auringon

Valo, aurinko ja huumori leimasivat lauantaitansseja. Helmat heilahtelivat ja tanssijakavaljeerien paidat kostuivat. Oli menoa ja meininkiä!

- Täällä on kaikki Tampereen hyväsydämiset.

Kyllä kunto koheni, sydämen syke sai hyvää kyytiä ja loistavia arpajaispalkintoja tavoittelivat liki kaikki. Kolme arpaa kympillä ja vitosella yksi!, huuteli ”tyttötrio”, Maire, Raili ja Pirkko Tampereen Sydänyhdistyksen aktiivit.

- Sydäntyölle ja oman sydämen hyväksi

Virelän perinteinen puffetti tarjosi monipuoliset suolaset ja makeat. Vesikannut tyhjenivät tanssin lomassa. Nesteytys toimi!

Kodin kynttilät

- Aatellaan, että nää ois niin kuin vappuvalot, siirsi Erkki iskelmän tähän päivään.

Kun Erkki Ropo ja Raija Törmälä sattuvat samalle keikalle, heillä on tapana laulaa duetto, Kodin kynttilät. Niin nytkin. Ensin kun Raija astui lavalle, kajautti koko tanssiporukka onnittelulaulun. Raija täytti vuosia. Ja aloitti oman settinsä keväisellä Amsterdamin laululla, Taas tulppaaneja tulvillaan…

Tanssiporukassa oli tietysti paljon yhdistyksen jäseniä, niitäkin, jotka harvemmin osallistuvat tilaisuuksiin. Erityisen ilahduttavaa oli myös täysin uusien tanssijoiden osallistuminen. Ehkä aina jäseniksi asti.

Tutun ja tunteita herättävän tanssimusiikin katkeamaton nelituntinen sai ihmiset muistelemaan omaa nuoruuttaan ja koettua elämää radioiden ääressä, tanssilavoilla ja elämässä yleensä.

Valoa ikkunassa

Kun kerran ajassa oltiin kiinni ja Euroviisut lähestyvät, oli paikallaan palata Laila Kinnusen aikaan ja tanssahdella hänen edustuskappaleensa.

Kun tanssimusiikin monipuolinen kavalkadi oli onnistuneesti pyörähdelty, niin erityistoivomukasesta saatiin vielä jenkka ja polkka setti. Osaajat astuivat parketille ja se oli menoa! Katsojakin miltei hengästyi.

Tämä tamperelaisten uusi Sydänviikon tapahtuma oli niin onnistunut, että ihme on, jos jatkoa ei seuraa. Siis vuoden päästä taas parketille bileisiin!

En ole ihminen