SYDÄN JA ILMASTONMUUTOS

Toiminta

Ilmastonmuutos on myös sydämen asia. Siis meidän jokaisen. Siihen on havahduttu, on ollut pakko. Esimerkkiä näyttää tasavallan presidentti Sauli Niinistö. Linnan juhlat tänä vuonna oli siitä näkyvä, kuuluva ja konkreettinen esimerkki. Nyt on tekojen aika.

”Ilmastonmuutos ei saa olla otsikoissa vain silloin kun sitä koskeva raportti julkaistaan. Sen on oltava tehtävälistamme kärjessä koko ajan. Ilmastonmuutoksen hillitseminen on meidän vastuumme tulevia sukupolvia kohtaan.", on presidentti Niinistö sanonut.

Myös Suomen Sydänliiton pääsihteeri Tujia Brax on pohtinut asiaa blogissaan:

"On pakko myönää, ettemme vielä tee kaikkeamme, ja että meillä on parannettavaa mm. sen suhteen, miten käsittelemme mm. äärisääilmiöiden riskejä sydänpotilaille. Keskellä viime kesän helteitä muistuttelimme lämmön vaaroista ja juomisen tärkeydestä, mutta vastaisen varalle meillä täytyy olla parempi valmius neuvoa sydänpotilaita helteen vaaroista selviytymiseen. Ilmastonmuutos tulee lisäämään säiden ääri-ilmiöitä. Joku vuosi voi olla loputonta paahdetta ja kuivuutta. Joku toinen vuosi sadetta päivästä toiseen, tulvia ja synkeitä päiviä siinä määrin, että se alkaa näkyä, ihan oikeasti, alakuloisuutena ja joillekin jopa lievänä masennuksena.

Joissakin Sydänliiton toimissa ilmastonmuutokseen vaikuttaminen ja varautuminen näkyy itse asiassa hyvin, joskaan ei alleviivatusti. On nimittäin niin, että aika moni asia, joka on hyväksi sydämen terveydelle, on hyväksi myös ilmastolle ja biodiversiteetille. Ruokavalio, jota suosittelemme, on kasvispainotteinen. Suosimme kotimaisia juureksia, marjoja ja viljaa. Sydänmerkki-ohjeista löytyy kalareseptejä moneen lähtöön. Olemme pitäneet aika hyvin esillä kotimaisen kalan asiaa.

Sydänliitto on jo pitkään hyödyntänyt työssään luonnon terveysvaikutuksia. Edistämme luontoliikuntaa parhaillaan käynnissä olevalla yhteistyöllämme Suomen Ladun kanssa. Olemme myös puolustaneet lähiluontoliikuntapaikkoja osana sydänterveellistä arkiympäristöä."

Vaikka olemme vakavan ja tuhoisankin todellisuuden edessä, toivoa ei ole syytä menettää. Jokainen meistä voi olla mukana pelastamassa maailmaa, mutta se on tehtävä nyt heti: kannattaa kierrättää, mieti muovin käyttöäsi, ruokavalion muutokset, pienetkin, tuovat myös itsellesi paremman olon ja liikunta, kävely ja pyoräily eivät saastuta ilmaa, vaan piristävät mieltä ja kohottavat kuntoa. Ilmaston ja sydämen hyväksi!

OLETKO POIKENNUT?

Toiminta

Tampereen Sydänyhdistyksen toimistolla ja samalla tutustunut Kumppanuustalo Arttelin monipuoliseen toimintaan.

Toimistommehan on nostalgisessa kenkätehdas Solenassa Salhojankadulla, vaan kenkiä siellä ei enää tikkailla tai saumailla, ei tuoksu nahka eikä koneet surraa. Nyt paikalla on aktiivinen Kumppanuustalo Artteli, jonka toiminta ja tehtävät ovat jotain ihan muuta kuin kenkiä. Arttelissa on myös yhdistyksemme kotipesä, toimisto ja kokoustilat. Osoite on Salhojankatu 42.

Siellä pitää majaansa myös Tampereen Sydänyhdistys ry. Pienten pähkäilyjen jälkeen muuttimme Artteliin runsas vuosi sitten. Odotamme uuden toiminnajohtajan astumista remmiin heti vuoden alussa. Vielä vuoden loppuun toiminnanjohtajan moninaisia tehtäviä hoitaa ansiokkaasti hallituksemme pitkäaikainen pyheenjohtaja Hannele Rapatti. Hän siis ”pitää putiikkia pystyssä” eli on tavoitettavissa ja tarjoaa yhdistyksen palveluita jäsenille vuoden loppuun.

Ja vaikka varsinaista asiaakaa yoimistoomme ei olisi, niin talossa kannattaa poiketa. Hyörintää ja toimintaa on ainakin kolmessa kerroksessa. Talon hengen ja toiminnan aistii tietysti parhaiten paikan päällä, mutta kotisohvaltakin voi talon tarjoamiin toimintoihin tutustua osoitteessa: https://www.artteli-ry.fi/. Mukava kohde vaikka päiväkahville.

Olemme Hannelen luotsaamina mukana Arttelin yhteisöllisessä toiminnassa. Niistä merkittävin lienee tällä hetkellä Järjestö 2.0 – Järjestöt Pirkanmaan terveyden ja hyvinvoinnin edistäjinä.  Hankkeen tavoitteena on maakunnallisen järjestöyhteistyön lisääminen ja järjestöjen viestinnän kehittäminen. Hanke on alkanut 1.9. STEA:n myöntämän Suomi 100-juhlavuoden projektirahan myötä. Hanke kestää vuoden 2020 loppuun asti, mutta sen tulosten toivotaan kantavan pitkälle tulevaisuuteen. Jos olet kiinnostunut hankkeesta laajemmin, kannattaa kysyä Hannelelta.

Koko talon sydän on ala-aulan kahvila Paulikki ja sen yhteydessä toimiva Mielen ry:n työpaja ja myymälä. Kahvilassa voit nauttia tuoretta kahvia ja muita virvokkeita, pientä suolaista ja makeaa. Poiketa rupattelemaan kaverisi kanssa tai tutustua talon väkeen. Päivän uutisnälkää voi sammuttaa lukemalla päivän lehden. Avoinna ma-pe klo 9-17.

Myymälän valikoimissa on työpajalla valmistettuja korkeatasoisia lahja-, sisustus-, koriste- ja käyttöesineitä, jotka on tehty puusta, metallista ja tekstiileistä.

Jos on asiaa Tammelan lähitorille, niin käynnin yhteydessä kannattaa poiketa myös Kumppanuustalo Artteliin. Artteli on lähitoria vastapäätä Tammelankadulla ja sisäänkäynti Salhojankadun puolelta. Löytyy varmasti.

Sydänyhdistyksen, kaikille avointa Lavista jumpataan lavatanssin askelin aina torstaisin klo 15-16. Tanssisali on  nimeltään Korko ja myös osa Arttelia. Liikkuvaan joukkoon mahtuu eikä osallistuminen edellytä jäsenyyttä tai ennakkoilmoittautumista. Kertamaksu on vaivaiset 5 €. Tervetuloa katsomaan, kokeilemaan. Voi olla, että löydän uuden mukavan tavan liikkua.

YHDESSÄ OLEMME ENEMMÄN! Tavataan Kumppanuustalo Arttelissa myös vuonna 2019!

JOULUA JA UUSIA TUULIA VUODELLE 2019!

Toiminta

Yhdistyksemme aktiivinen vuosi on kääntynyt joulun odotukseen.

Ja heti joulun jälkeen viritämme uusia tuulia kera uuden toiminanjohtajan. Hän esittäytyy netissä heti vuoden vaihteen jälkeen.

Kulunut vuosi tarjosi jäsenille  jo perinteistä kerhotoimintaa. Kiitos kerhojen vetäjille ja aktiivisille kerholaisille. Toiminnat jatkuvat heti vuodenvaihteen jälkeen.

Viime kevään Sydäntanssit oli menestys samoin myös Unelmien liikuntapäivä, jonka järjestimme yhdessä Tampereen Taivaltajien osaavan ja aikaansaavan porukan kanssa. Toivottavasti ensi keväänä voimme tarjota jäsenillemme ja kaikille muillekin nämä kera uusienkin tapahtumien.

Aktiivisena jäsenenä Sinä voit myös kertoa toiveistasi: mitä uutta haluaisit, mikä piristäisi Sinua!

VERTAISTUKI ON VAILLA VERTAA

Toiminta • 02. Syyskuuta 2018

Onhan?

Joka tapauksessa vertaistuki on päivän sana. Sitä annetaan, otetaan vastaan ja toivotaan. Yhdistyksemme panostaa tänä syksynä erityisesti aktiivi-ikäisten sydänsairastuneiden tukemiseen ja toiminnan kehittämiseen. Hatanpään sairaala on yksi vertaistukemme keskus. (Palaamme myöhemmin aiheeseen nettisivuillamme.)

Nyt kuitenkin haluaisimme kuulla teidän mielipiteitänne ja kokemuksianne vertaistuesta:

- Mitä vertaistuki Sinun mielestäsi on? Kenelle tai keille se kuuluu? Kuka sitä voi ja saa antaa?

- Millaista verataistukea olet saanut? Mikä on auttanut? Mikä on mahdollisesti ollut mieltä askarruttavaa

vertaistukea?

- Millaista vertaistukea itse voisit tai haluaisit antaa tai olet antanut? Ryhmässä vai kahden kesken?

- Vertaistukea vai ammattilaisten apua? Millaisissa tilanteissa?

- Miten kauan vertaistuki jatkuu - akuutista vaiheesta hamaan tulevaisuuteen, jopa ystävyyteen?

Meille olisi tärkeää ja kiinnostavaa, jos pohtisit aihetta yleisesti ja/tai  henkilökohtaisesti. Voit kirjoittaa tarinan tai kirjata asioita vaikkapa ranskalaisin viivoin. Voit vastata nimettömänä, joko nettisivullemme tämän jutun palautteena tai sähköpostiimme tampere@sydan.fi. Jos haluat osallistua arvontaan, niin tarvitsemme puhelinnumerosi.

Arvomme kaikkien vastaajien kesken kiinnostavia sydän-tuotteita.

TAVOITTEENA UTELIAS JA AKTIIVINEN SYKSY

Toiminta • 02. Syyskuuta 2018

Ennen vanhaan koulut alkoivat syyskuun 1. päivänä. Nyt ne alkavat jo paria viikkoa aikaisemmin. Onko tämä varma syksyn merkkikin siis aikaistunut? Mene ja tiedä, mutta pikkuhiljaa mekin aloittelemme syksyn toimintojamme. Paljon on vanhaa ja tuttua ja se on hyvä, turvallista. Vaan jotain uuttakin virittelemme.

Työikäisten sydänsairastuneiden vertaistukiryhmälle on tilausta. Nyt syksyn aikana kuulostelemme, mitä ryhmäläiset odottavat toiminnalta ja millaisia kysymyksiä sairaus aktiivi-iässä olevilla synnyttää. Hannelelle voi kertoa ajatuksista ja toiveista. Hän sitten kokoaa ryhmää.

Sampolan terveydellisiä yleisluentoja olemme edelleen järjestämässä. Aiheena Diabetes ja sydän on tiistaina 18.9. ja sitten keskiviikkona 26.9. on perusteellinen kahden tunnin tapahtuma Sydämen vajaatoiminta -Tunnista ja hoida oikein. 9.10. puhutaan kovin ajankohtaisesta aiheesta, unesta, joka on tänä päivänä noussut keskiöön. Siitä puhuvat jo nuoret urheilijatkin, saati sitten varttuneempi väki. Uusimmissa tutkimuksissa korostetaan riittävää, hyvää unta suorastaan koko hyvän terveyden lähtökohtana. Ilta on otsikoitu Unen vaikutus terveyteemme. Sydänpotilaan hoitopolkuun perehdytään 24.10. Kauden luentosarjan päättää liiton ylilääkäri Anna-Mari Hekkala 21.11. aiheenaan Ajankohtaista sydänsairauksien hoidosta. Näistä, kuten kaikista muistakin tapahtumista löydät tiedot nettisivujemme Tapahtumat-osiosta.

Kerhot jatkavat entiseen malliin asiantuntijavierailuin, keskustellen ja kahvitellen. Ehkäpä saamme lukea sivuiltamme heidän tarkempiakin kuulumisia syksyn mittaan. Tarkemmat tiedot kerhojen kokoontumisista ja muista yhdistyksemme tapahtumista löydät myös nettisivuiltamme.

Lavis jatkuu, tervemenoa terveyttä edistävään menoon mukaan. Vitosen kerta ja kaikki ovat tervetulleita aina torstaisin klo 15-16 Artteliin tanssisali Korkoon. Ei vaadi jäsenyyttä eikä ennakkoilmoittautumista. Mitä, jos poikkeaisit ja toisit kaverisikin. Edes kerran.

Kevään ilosanoma oli, kun Hannele Rapatti lupasi palata yhdistyksen puuhanaiseksi. Hän tuskin ehti jäädä pois hallituksen puheenjohtajan, kun palasi ainakin syyskaudeksi toiminnanjohtajaksi. Hienoa!

Asiantuntemusta on ja asiat rullaavat. Joudumme ehkä kuitenkin käynnistämään uuden toiminnanjohtajan etsinnän. Toivottavasti tuloksellisen, jotta saisimme osaavan ja aktiivisen jatkajan Hannelen työlle. Tampereen Sydänyhdistyksellä on tulevaisuus ja mahdollisuus kehittää ja monipuolistaa toimintaansa. Siihen voi jokainen yhdistyksemme jäsen vaikuttaa. Kertokaa ideoitanne, ehdotelkaa ennen kuulumattomia kommervenkkejä.  Tehdään yhdessä tähtäimenä yhdistyksen toiminnan kehittäminen ja monipuolistaminen kaikkien iloksi ja hyvinvoinniksi.

Aktiivista ja antoisaa syksyä kaikille ja rohkeutta sukeltaa uusien asioiden äärelle!

Pääskysestä ei päivääkään

Toiminta • 24. Toukokuuta 2018

Kevätkausi oli toiminnassamme onnistunut. Perinteisten kerhokokoontumisten lisäksi olimme monessa mukana.

Lavis, letkeä tanssi, jatkui koko kevään. Kokosimme miessakkia, mutta toistaiseksi toiminta ei ottanut tulta. Virelän Sydänviikon tanssit onnistuivat mainiosti. Arttelin avoimien ovien päivään osallistuimme myös. Retki eduskuntaan oli onnistunut.

Sampolan luennot keräsivät kiinnotunutta yleisöä runsaasti paikalle. Sydänaiheet kiinnostavat aina. Kevään viimeisen yleisöluennon aiheena oli "Sepelvaltimotaudin ehkäisy".

Sydänviikolla oli tanssien lisäksi perinteisesti muutakin toimintaa. Viidessä apteekissa tavoitettiin puolentoistasataa ihmistä, joille tarjottiin terveysneuvontaa ja -mittauksia.

Kokskikeskuksessa esiteltiin näyttävästi defibrillaattorin käyttöä 21.4. Tampereen-Kissanmaan Rotaryklubi kerää rahaa defibrallaattoriin ja kutsui yhteistyökumppaneikseen Hämeenmaan Sydänpiirin ja yhdistyksemme. Defibrillaattori pelastaa sydänkuolemalta!

Sydänmerkki-tuotenäyttely Koskikotikeskuksessa viritti kysymyksiä ja keskustelua ravinnon merkityksestä. Nelisenkymmentä talon asukasta ehti tutustumaan näyttelyyn.

Uusia vertaistukihenkilöitä koulutettiin toukokuussa Imatralla. Yhdistyksestämme osallistuivat Maire Telenius, Niina Posti ja Pekka Lahtinen.

Kokemusasiantuntija Erkki Ropo oli yhdessä piirin Jaana Niemelän kanssa vetämässä kolmipäiväisen kurssin aiheena  "Elämää sepelvaltimotaudin kanssa".

Unelmien Liikuntapäivä Taivalpirtille yhdessä Tampereen Taivaltajien kanssa oli ensimmäinen kokeilu. Monenlaista luontoilua ja myös lapsille omaa toimintaa. Nuotiolla makkaran paistoa ja leppoisaa oleskelua. Haitarimusiikki ja tunnelmaan sopivat laulut antoivat päivään potkua.

Terveyspisteellä riitti mitattavia: sykkeet ja paineet olivat ehkä laskemaan päin luonnonrauhassa. Yhteistyö sujui ja pohdittavaksi jää, jatketaanko ensi vuonna samaan malliin.

Kesällä säännölliset tapaamiset ovat "katkolla", mutta heti elokuun leppeiden iltojen myötä palaamme sydämelliseen toimintaan.

Leppoisaa ja reipasta kesää kaikille!

Sydänviikon Virelän tanssit

Toiminta • 24. Huhtikuuta 2018

Tunnelmakuvia, tuttuja ja pyörähdyksiä!

Tunnelmaa ja tanssin taikaa

Toiminta • 24. Huhtikuuta 2018

Sydänviikon kohokohta Tampereella oli kunnon perinteiset tanssit. Paikaksi valittiin Ikurin Vireen Virelä, tapahtumasali, joka viritti heti oikeaan tunnelmaan. Ilmoituksessa luvattiin reilusti parkkipaikkoja. Eivät tahtoneet riittää, kun parisataa tanssijaa tuli pyörähtelemään. Jo ensimmäisistä sävelistä parketti täyttyi. Sydäntyölle ja oman sydämen hyväksi, kiteytyi nasevasti tapahtuman luonne. Alkajaisiksi Erkki Ropo ja Tampereen Harmonikkaorkesteri kajauttivat päivän säähän sopivan kipaleen:

Kun taas on aika auringon

Valo, aurinko ja huumori leimasivat lauantaitansseja. Helmat heilahtelivat ja tanssijakavaljeerien paidat kostuivat. Oli menoa ja meininkiä!

- Täällä on kaikki Tampereen hyväsydämiset.

Kyllä kunto koheni, sydämen syke sai hyvää kyytiä ja loistavia arpajaispalkintoja tavoittelivat liki kaikki. Kolme arpaa kympillä ja vitosella yksi!, huuteli ”tyttötrio”, Maire, Raili ja Pirkko Tampereen Sydänyhdistyksen aktiivit.

- Sydäntyölle ja oman sydämen hyväksi

Virelän perinteinen puffetti tarjosi monipuoliset suolaset ja makeat. Vesikannut tyhjenivät tanssin lomassa. Nesteytys toimi!

Kodin kynttilät

- Aatellaan, että nää ois niin kuin vappuvalot, siirsi Erkki iskelmän tähän päivään.

Kun Erkki Ropo ja Raija Törmälä sattuvat samalle keikalle, heillä on tapana laulaa duetto, Kodin kynttilät. Niin nytkin. Ensin kun Raija astui lavalle, kajautti koko tanssiporukka onnittelulaulun. Raija täytti vuosia. Ja aloitti oman settinsä keväisellä Amsterdamin laululla, Taas tulppaaneja tulvillaan…

Tanssiporukassa oli tietysti paljon yhdistyksen jäseniä, niitäkin, jotka harvemmin osallistuvat tilaisuuksiin. Erityisen ilahduttavaa oli myös täysin uusien tanssijoiden osallistuminen. Ehkä aina jäseniksi asti.

Tutun ja tunteita herättävän tanssimusiikin katkeamaton nelituntinen sai ihmiset muistelemaan omaa nuoruuttaan ja koettua elämää radioiden ääressä, tanssilavoilla ja elämässä yleensä.

Valoa ikkunassa

Kun kerran ajassa oltiin kiinni ja Euroviisut lähestyvät, oli paikallaan palata Laila Kinnusen aikaan ja tanssahdella hänen edustuskappaleensa.

Kun tanssimusiikin monipuolinen kavalkadi oli onnistuneesti pyörähdelty, niin erityistoivomukasesta saatiin vielä jenkka ja polkka setti. Osaajat astuivat parketille ja se oli menoa! Katsojakin miltei hengästyi.

Tämä tamperelaisten uusi Sydänviikon tapahtuma oli niin onnistunut, että ihme on, jos jatkoa ei seuraa. Siis vuoden päästä taas parketille bileisiin!

KUTSU: Tampereen Sydänyhdistys ry Sääntömääräinen kevätkokous

Toiminta • 13. Maaliskuuta 2018

Ajankohta: tiistaina 27.3.2018 klo 19.
Paikka: Kumppanuustalo Artteli, kokoushuone Pistokas, 2 krs Salhojankatu 42, Tampere.

Kokouksessa esillä sääntömääräiset asiat.

Tervetuloa,

Vauhtia vuosien varrelta

28. Helmikuuta 2018

Paljon on tehty, paljon on tapahtunut yhdistyksen 50-vuotisen toiminnan aikana. Seuraavassa hieman perspektiiviä Tampereen Sydänyhdistyksen meneisyyteen. Olisi kiva, jos tämän pohjalta viriäisi uusiakin ehdotuksia tulevaan toimintaamme.

Sydäntyölle tilaus -hyvinvointi toi sairautta

Sodan jälkeinen elintarvikkeiden säännöstely päättyi pari vuotta Helsingin kesäolympialaisten jälkeen vuonna 1954. Ihmiset alkoivat uudella tavalla nauttia ruoasta ja makeasta, mikä näkyi vyötärön ympärillä. Me söimme enemmän kuin kulutimme. Miehet nauttivat pöllitupakasta. Kuolleisuus sydän- ja verisuonitauteihin alkoi olla maailman huippua. Keinot kansansairauksien ehkäisemiseen ja hoitamiseen olivat niukat.

Sairaalapaikoista kolmasosa oli 1950-luvun puolessa välissä mielisairaaloissa, saman verran tarvittiin potilaspaikkoja tuberkuloosi- ja kulkutautisairaaloihin. Muille sairauksille jäi siis jäljellä oleva kolmannes. Sydänsairauksia ei silloin tilastoitu erikseen. Koska tuberkuloosin ehkäisemisessä ja hoitamisessa oli erittäin hyvät kokemukset myös vapaaehtoisvoimin tehdystä työstä, saatiin siitä hyvä esimerkki sydän- ja verisuonitautien ennaltaehkäisevään toimintaan. Kaksi lehtimiestä ja muutama lääkäri puuhasivat sydän- ja verisuonitautien vastustamisyhdistystä: 24.2. 1955 Helsingin yliopiston juhlasalissa perustettiin Euroopan ensimmäinen Sydäntautiyhdistys eli Hjärtsjukdomsföreningen ry. Vuoden kuluttua nimi muutettiin Suomen Sydäntautiliitoksi.

Tampere Suomen kartalle

Tämän jälkeen Suomeen perustettiin useita maakunnallisia sydäntautiyhdistyksiä. Marraskuun 28. päivänä 1956 Tampereen Raatihuonella allekirjoitettiin Pohjois-Hämeen Sydäntautiyhdistyksen perustamisasiakirjat. Nykyinen Hämeenmaan Sydänpiiri syntyi.

Hallituksen muodostivat yhteiskunnan ja talouselämän vaikuttajat sekä asiantuntijalääkärit. Puheenjohtajana aloitti pankinjohtaja Anto Puustinen ja varapuheenjohtajana ylilääkäri Mikko Reinikainen. Tästä alkoi perinne, jota noudatetaan edelleen eli puheenjohtajan toimii maallikko ja varapuheenjohtajana lääkäri – niin myös meidän yhdistyksemme tänäkin päivänä. Sydäntyö herätti kiinnostusta, mutta jäsenmäärä ei ollut suuri.

Ensimmäinen Sydänsunnuntain juhla oli kuitenkin menestys, sillä Hämeenpuiston NMKY:n saliin ahtautui 700 - 800 kuulijaa. Sydänsunnuntaista syntyikin merkittävä traditio, joka yhdisti erityisesti piirin ja paikallisyhdistykset.

Vähitellen Sydänpiirin toimintaa pidettiin liian Tampere-keskeisenä. Ja tottahan se oli, toiminta keskittyi Tampereelle. Kritiikki johti siihen, että Pohjasi-Hämeen yhdistyksessä alettiin luonnostella 1960-luvun alussa sääntömuutosta alaosastojen eli paikallisten sydänyhdistysten perustamiseksi. Tuohon aikaan Sydäntautiyhdistyksessä oli jäseniä yli 2000. Pohjasi-Hämeen Sydäntautiyhdistyksen kokouksessa 1.4. 1966 esiteltiinkin sydäntautien vastustamistyön organisoitumista kolmiportaiseksi: liitto, piiri ja yhdistykset.

Ensimmäiset piirin alueelle perustetut paikallisyhdistykset olivat Valkeakoski, Vammala, Mänttä ja Nokia, jotka rekisteröitiin vuonna 1968.

Tampereen Sydäntautiyhdistyksen perustamiskokouksessa 1. 4. 1966 yhdistyksen hallitukseen valittiin 15 jäsentä varatuomari, yliopiston sihteeri Aunis Kantonen, kardiologi Eila Leskinen, ylilääkäri Rauno Heikinheimo, tohtorit Reino Ruosteenoja, Lauri Siitonen ja Hannu Markkula, poliisimestari Eero Melartin, maisteri Mirja Saari, rouvat Leena Lindfors ja Laila Halme, lääkintävoimistelija Mirja Warras, toimittajat Arvi Laakso ja Wäinö Hakala, ohjelmapäällikkö Eero Eräpuu ja tiedotuspäällikkö Raimo Salonen. Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Aunis Kantonen, varapuheenjohtajaksi Eila Leskinen ja sihteeriksi Raimo Salonen. Yhdistyksen taloudenhoitajaksi ryhtyi Eila Lauttia. Erikseen perustettu työvaliokunta, joka valtuutettiin käynnistämään paikallista toimintaa.

Uutta ja rohkeaa aktiivisuutta

Tampereen Sydänyhdistys opittiin pian tuntemaan aktiivisena toimijana, joka näkyi yhä enemmän myös tamperelaisessa katukuvassa. Yhdistystä voisi luonnehtia ajassa eläväksi, itse asiassa edellä kävijäksi, rohkeaksi, säännöllistä toimintaa harjoittavaksi, uusia tempauksia ja kampanjoita markkinoivaksi tamperelaisia palvelevaksi yhdistykseksi.

Sydänyhdistys on noudattanut toiminnassaan Sydänliiton ideologiaa ja toimintaperiaatteita. Toiminta- ja toteutustavat ovat kuitenkin olleet uraauurtavia. Kaikkien tamperelaisten osallistuminen on aina pyritty tekemään niin helpoksi kuin mahdollista, matalan kynnyksen periaatteella. Yhdistys on ollut helposti lähestyttävä ja se on itse hakenut kontakteja sieltä, missä ihmiset liikkuvat esimerkkeinä Halinallet busseissa tai Rautatieasemalla. Yhdistys on järjestänyt mittavia maksuttomia tapahtumia: luennot, Sydänsunnuntain tilaisuudet ja kaikki yleisöodotukset lyöneen Satumetsä-retken. Ruokakurssit tai painon hallinta-ohjaukset ovat olleet maksullisia.

Sydänyhdistys toimi 1970 – luvulla aluksi samoissa tiloissa kuin Sydänpiiri. Aikoinaan piiri ja yhdistys järjestivät toimintaa yhdessä. Varoja saatiin firmojen lahjoituksina ja keräyksillä. Sydäntanssiaiset keräsivät iloisia juhlijoita ja kartuttuivat kassaa. Teemana oli liiton markkinoima Sydänyö. Esiintyjiksi saatiin tunnettuja nimiä ja hyviä esiintyjiä.

Leilan aika

Toiminnan kehittäminen vauhdittui, kun yhdistykseen palkattiin kokopäivätoiminen toimistonhoitaja, jota haettiin lehti-ilmoituksella vuonna 1975. Tehtävään tuli valituksi Leila Vuorinen, mikä osoittautui yhdistyksen siunaukseksi.

Terveysvalistustyö alkoi vähitellen muuttua ennaltaehkäiseväksi ja tutkittuun tietoon perustuvaksi toiminnaksi. Yhtenä hyvänä esimerkkinä yhteistyö Leivon Leipomon kanssa. Leipomon kehittämä täysjyväleipä, Sydänleipä, oli uudenlainen yhteistyön muotoja alku, josta yhdistys myös sai tuloja.

1970-luvulla, Leilan aloitteesta, alkoivat monet yhdistyksen menestystarinat esim. luentotoiminta, Metsä on kuin satu – tapahtuma, Sydännuorten toiminta, Valentinus -kampanja, Kalaköyrit jne.

Yhä kasvava, mittava ja aktiivinen toiminta ei ollut mahdollista pelkkien jäsenmaksujen turvin. Tarvittiin muita rahoituslähteitä. Yhdistys sai toimintansa tueksi joitakin yksittäisiä lahjoituksia ja myöhemmin muutaman testamenttilahjoituksen. Yhdistys teki rohkean päätöksen ja perusti oman liikkeen Hämeenpuistoon. Liiketoiminnalla rahoitettiin noin 97 % yhdistyksen toiminnasta. Siis melkein kaikki. käsitti sekä vähittäismyymälän Hämeenpuistossa myytiin erilaisia mm. design-tuotteita, Sydän-kortteja ja ennen kaikkea tyynylinoja. Myöhemmin toiminta laajeni myös tukkumyynniksi. Asiakkaina olivat lahjatavaraliikkeet, tavaratalot ja muut yhdistykset ympäri Suomea. Myymälä ja tukkutoiminta loppuivat vuosina 2009 – 2011.

Toimintaa, toimintaa ja toimintaa

Sydänyhdistys on tuottanut erilaisia sydänterveyttä edistäviä kursseja ravitsemuksesta ja kokkauksesta. On ollut painonhallintakursseja ja tupakoinnin lopettamiseen liittyviä kursseja. Unen merkitykseen liittyviä kursseja pidettiin jo ennen kuin unen merkityksestä alettiin laajemmin puhua. On ollut yksinäisten eli mökkihöperöiden kokoontumisia ja erityisesti mieleen jäänyt kurssi ”Nainen miten pääset nalkutuksesta eroon”. Tälle kurssille oli tungosta osallistumismaksusta huolimatta. Ja miehet sinne vaimonsa saattelivat!

Tampereen Sydänyhdistyksen Sydänsunnuntain juhlat olivat kevään odotettu tapaus. Sydänkerhon jäsenet toimivat juhlien vapaaehtoisina avustajina ja myös ohjelman suorittajina. Sydänkuoro lauloi kuten niin monissa muissakin tilaisuuksissa. Yhdistyksellä oli tiivis ja hyvä yhteistyö Pispan koulun musiikkiluokkien kanssa myös TYKin oppilaat esittivät iloista ohjelmaa. Juhlassa palkittiin Sydämellisiä ihmisiä ja myöhemmin vuoden Valentinus. Sydänsunnuntain tilaisuuksien järjestämisestä luovuttiin 2000-luvun alussa, koska juhlista oli vähitellen muodostunut myös muiden yhdistysten juhla, johon tultiin matkojen takaa linja-autolasteittain. Juhlien kustannukset kasvoivat liian suuriksi yhden yhdistyksen kannettaviksi.

Kuukausiluennot Metsossa ovat aina olleet yksi tärkeä vaikuttamis – ja palvelukanava. Yleisö osaa odottaa korkeatasoisia luentoja. Nykyisin näitä luentoja kuunnellaan Sampolassa. Järjestämme niitä omin voimin ja yhteistyössä Yksi Elämä –hankkeen toimijoiden kanssa. Yleisömenestys on taattu, kaikki eivät edes mahdu auditorioon.

Sydäntupa Hämeenpuistossa muodostui sydänyhdistyksen päämajaksi. Liikkeen yläpuolella oleva Sydäntupa mahdollisti erilaisten ryhmien kokoontumisten. Yhdistyksen rohkeus on mitattu myös siinä, että useamman kerran pankkilainan avulla toimintaa on ennakkoluulottomasti laajennettu. Ensimmäinen toimitila rahoitettiin lainalla samoin kuin oman liiketoiminnan käynnistys. Riski kannatti molemmissa tapauksissa.

Valtakunnalistakin vaikuttamista

Yhdistys on käynnistänyt omalla toiminta-alueellaan useita tamperelaisten mieleen jääneitä tapahtumia ja kampanjoita. Monet näistä ovat levinneet myös eri puolelle maata ja jääneet tavalla tai toisella elämään.

Tampereen Sydänyhdistys toi Valentinus-aatteen Suomeen. Parin menestyksekkään vuoden jälkeen Valentinus kaapattiin. Kaupallisuus otti osansa. Tampereen Valentinusviikolla järjestettiin näyteikkunoiden somistuskilpailuita, johon kaikki tamperelaiset saattoivat ottaa osaa. Valentinuskortteja myytiin ja läheteltiin Valentinuskortteja. Halinallet kävivät hieromassa mm. bussinkuljettajien niskoja tai hauskuuttivat ihmisiä busseissa ja jakoivat halauksia rautatieasemalla ja toivat paljon iloa tamperelaisille.

Kalaköyrit syntyivät tilanteessa, jossa haluttiin lisätä aina terveellisen kalan käyttöä. Sitä ennen oli jo ollut Pilkkikisoja mm. Kaukajärvellä yhdessä Poliisiurheilijoiden kanssa. Kalaan liittyviä kampanjoita järjestettiin useissa elintarvikeliikkeissä ja vähitellen Kalaköyrit kasvoivat Kalamarkkinoiksi.

Myös suola- ja rasvaviikkoja järjestettiin elintarvikeliikkeissä, vitamiiniviikkoja mm. päiväkodeissa. Vanhusviikot ja univiikot ovat olleet esillä sydänyhdistyksen innoittamina.

Metsä on kuin satu –tapahtumat eli Satumetsä Kaupissa UKK-instituutin ja sitä ympäröivässä luonnossa satuhahmoineen oli todellinen koko perheen tapahtuma. Vuonna 1984 ensimmäiseen Satumetsään odotettiin 500 kävijää, toivottiin 1000, mutta saatiin 5000! Satumetsä oli upea osoitus merkittävästä vapaaehtoisten panostuksesta. Vapaaehtoistyö tarvitsee aina hyvän organisaattorin ja siinä Tampereen Sydänyhdistys onnistui loistavasti. Mukaan oli eri toimijoita, yrityksiä ja merkittävä vapaaehtoisjoukko mm. Sydänkerho, koululaisia ja Terve Nuori –porukkaa. Lopulta tapahtuma kasvoi niin suureksi valtakunnalliseksi tapahtumaksi, että yhdistyksen rahkeet eivät yksinkertaisesti enää riittäneet.

Hyvät hankkeet

Terve Nuori –ohjelma oli Lääkintöhallituksen ja RAYn rahoittama ohjelma. Ohjelma oli nuorille suunnattu terveyden edistämisen kampanja. Nuoret itse tuottivat ohjelmaa aktiivisesti. Yksi näkyvin ja nuoret tavoittavin toiminta olivat savuttomat diskot. Aikansa uutta huumaa.

Sydän on elämän keskus – päiväkotiohjelma vietiin myös muualle Suomeen. Tampereella ohjelmaa varten tuotettiin Hyvän sydämen iloinen koti ja Hyljätyn sydämen mörkki talo. Taloja käytettiin havainnollistamaan ja helpottamaan valintoja, jotka ovat hyväksi tai haitaksi terveydelle.

Sydän kotona oli ESR –hanke, jota toteuttamaan palkattiin kaksi henkilöä. Hanke toteutettiin vuosina 2000 – 2001. Hankkeen kohderyhmänä oli Tampereen kaupungin vanhushuollon kotihoidon työntekijöitä. Hankkeen kokemukset, tulokset hyöty kohdistui kotihoitoon ja sen työntekijöihin sekä heidän kauttaan myös vanhuksiin ja heidän läheisiinsä. Hanke oli yhdistykseltä mittava ponnistus ja hyvä kokemus. Yhdistyksemme sai hyvää palautetta hankkeen toteutuksesta ja onnistumisesta, ja hankkeesta virisi uusia projekteja mm. Pirkanmaan Ammattikorkeakoulussa.

Mihin nyt: Sydänyhdistys ja 2010 luku?

Uudelle vuosituhannelle siirryttäessä sydäntyötä ja paikallisen yhdistyksen elinvoimaisuutta arvioitiin uudelleen. Yhteiskunnalliset muutokset, toimintaympäristön ajan vaatimukset ja varainhankinta liiketoimintana oli tullut vakavaan kriisiin. Päätettiin luopua liiketoiminnasta ja omista toimitiloista pitkäaikaisen toiminnanjohtajan, Leilan, jäädessä eläkkeelle. Yhdistyksellä ei ollut enää henkilö- eikä taloudellisia resursseja jatkaa toimintaa. Tukkumyynti myytiin ulkopuoliselle ja yhdistys jäi ilman toimihenkilöä. Vuonna 2013 palkattiin yhdistykselle osa-aikainen toimihenkilö vastaavan terveydenhoitajan nimikkeellä. Tällöin yhdistys sai ylläpidettyä joitakin sen tärkeimmistä toiminnoista esim. luennot, pienimuotoiset tapahtumat ja mittaustoiminta. Vuoden verran kolmas palkattu toiminnanjohtaja viihtyi yhdistyksessämme ja nyt vuoden alussa saimme Kirsi Koivun vetämään toimintaamme. Helmikuun alussa 2018 aloitti Eine Järvinen työnsä toiminnanjohtajana ja nyt hän puhaltaa puhtia moniin hankkeisiimme.

Vuonna 2014 yhdistys sai yllättäen mittavan testamenttilahjoituksen, jonka turvin voitiin lähteä rakentamaan uutta, toimivaa Sydänyhdistystä unohtamatta entisiä hyviä toimintoja. Tällä hetkellä toimintamme perusrunkona ovat mm. neljä kerhoa, luentotilaisuudet, uusi toiminnanjohtaja Eine ja aktiivinen hallitus. Sote-uudistus haastaa yhdistystä uusiin tehtäviin ja rooleihin. Innokkasti odotamme myös, mitä uusia tuulia Tampereella avattava Sydänsairaala tuo yhdistyksemme toimintaan. Valmistaudumme! Millaiseen myllerrykseen – sen näyttää aika.

Hannele Rapantin kanssa yhteistyössä Eija Rautavuori

« Edelliset 10