SYDÄN JA ILMASTONMUUTOS

Toiminta

Ilmastonmuutos on myös sydämen asia. Siis meidän jokaisen. Siihen on havahduttu, on ollut pakko. Esimerkkiä näyttää tasavallan presidentti Sauli Niinistö. Linnan juhlat tänä vuonna oli siitä näkyvä, kuuluva ja konkreettinen esimerkki. Nyt on tekojen aika.

”Ilmastonmuutos ei saa olla otsikoissa vain silloin kun sitä koskeva raportti julkaistaan. Sen on oltava tehtävälistamme kärjessä koko ajan. Ilmastonmuutoksen hillitseminen on meidän vastuumme tulevia sukupolvia kohtaan.", on presidentti Niinistö sanonut.

Myös Suomen Sydänliiton pääsihteeri Tujia Brax on pohtinut asiaa blogissaan:

"On pakko myönää, ettemme vielä tee kaikkeamme, ja että meillä on parannettavaa mm. sen suhteen, miten käsittelemme mm. äärisääilmiöiden riskejä sydänpotilaille. Keskellä viime kesän helteitä muistuttelimme lämmön vaaroista ja juomisen tärkeydestä, mutta vastaisen varalle meillä täytyy olla parempi valmius neuvoa sydänpotilaita helteen vaaroista selviytymiseen. Ilmastonmuutos tulee lisäämään säiden ääri-ilmiöitä. Joku vuosi voi olla loputonta paahdetta ja kuivuutta. Joku toinen vuosi sadetta päivästä toiseen, tulvia ja synkeitä päiviä siinä määrin, että se alkaa näkyä, ihan oikeasti, alakuloisuutena ja joillekin jopa lievänä masennuksena.

Joissakin Sydänliiton toimissa ilmastonmuutokseen vaikuttaminen ja varautuminen näkyy itse asiassa hyvin, joskaan ei alleviivatusti. On nimittäin niin, että aika moni asia, joka on hyväksi sydämen terveydelle, on hyväksi myös ilmastolle ja biodiversiteetille. Ruokavalio, jota suosittelemme, on kasvispainotteinen. Suosimme kotimaisia juureksia, marjoja ja viljaa. Sydänmerkki-ohjeista löytyy kalareseptejä moneen lähtöön. Olemme pitäneet aika hyvin esillä kotimaisen kalan asiaa.

Sydänliitto on jo pitkään hyödyntänyt työssään luonnon terveysvaikutuksia. Edistämme luontoliikuntaa parhaillaan käynnissä olevalla yhteistyöllämme Suomen Ladun kanssa. Olemme myös puolustaneet lähiluontoliikuntapaikkoja osana sydänterveellistä arkiympäristöä."

Vaikka olemme vakavan ja tuhoisankin todellisuuden edessä, toivoa ei ole syytä menettää. Jokainen meistä voi olla mukana pelastamassa maailmaa, mutta se on tehtävä nyt heti: kannattaa kierrättää, mieti muovin käyttöäsi, ruokavalion muutokset, pienetkin, tuovat myös itsellesi paremman olon ja liikunta, kävely ja pyoräily eivät saastuta ilmaa, vaan piristävät mieltä ja kohottavat kuntoa. Ilmaston ja sydämen hyväksi!