Nuku hyvin!

Toiminta

Suuri unitapahtuma keräsi Sampolaa marraskuussa parisataa unesta kiinnostunutta. Toivottavasti uudet vinkit ja ohjeet virittelevät sikeitä, rentouttavia ja hyviä unia. Riittävä ja hyvä uni on tärkeää. Sen tietävät jo nuoret huippu-urheilijatkin, harjoittelu, tasapainoinen ravinto ja riittävä lepo ovat edellytykset korkealle asetettuihin päämääriin. Ja meidän tavistenkin on viisasta tiedostaa, mistä aktiivinen ja tyytyväinen elämä rakentuu. Perusta luodaan ravinnolla ja riittävällä unella -läpi koko elämän!

Uneen vaikuttavia asioita voi pohdiskella mm. näiden  unitapahtuman luentoaiheiden myötä ja vertailla nukkumiskokemuksia ystäviensä kanssa. Unettavia keskusteluja!

Uni ja sydän, FT Vilma Lammi, Helsingin yliopisto

Luennossaan Vilma Lammi selvittää unen ja sydänterveyden välisiä yhteyksiä, pohtii unen merkitystä ihmisen terveydelle ja antaa vinkkejä hyvään uneen. FT Vilma Lammi (ent. Aho) on Helsingin yliopiston Sleep Team Helsinki -ryhmään kuuluva unitutkija, joka väitöskirjatutkimuksessaan selvitti univajeen aiheuttamia muutoksia mm. ihmisen immuunijärjestelmässä ja kolesteroliaineenvaihdunnassa.

Kuorsaus ja uniapnea – myrkkyä makuuhuoneessa, dosentti, erikoislääkäri Miikka Peltomaa, Korvalääkärikeskus Aino.

Miikka Peltomaa keskittyy huonon unen, uniapnea ja sydän- ja verisuonisairauksien keskinäisiin yhteyksiin ja valottaa kuorsauksen ja uniapnean olemusta, diagnostiikkaa ja hoitoa. Dosentti Miikka Peltomaa on korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkäri, joka työskentelee paljon unihäiriöiden parissa. Peltomaan erityisalaa on unenaikaisten hengityshäiriön, uniapneataudin diagnostiikka ja hoito. Hän toimii myös Helsingin Musiikkitalon muusikkopoliklinikan ylilääkärinä ja korva-, nenä- ja kurkkutautiopin dosenttina Helsingin yliopistossa.

Hyvä syöminen ja liikunta unirytmin pelastajina, THM, ravitsemusterapeutti Tuija Pusa ja TtM, fysioterapeutti Annukka Alapappila, Suomen Sydänliitto

Tuija Pusa ja Annukka Alapappila kertovat hyvästä syömisestä ja liikunnasta terveyden voimavarana ja antavat syömiseen ja liikkumiseen liittyviä käytännön vinkkejä. THM, ravitsemusterapeutti Tuija Pusa toimii ravitsemusasiantuntijana ja TtM, fysioterapeutti Annukka Alapappila liikunta-asiantuntijana Suomen Sydänliitossa.

Oheisohjelma

Tunnetko arvosi? Tapahtumassa on mahdollista mittauttaa oma verenpaineesi ja saada tietoa henkilökohtaista ohjausta terveellisissä elintavoissa.

Ruokavinkkejä kiireiselle. Sydänmerkki esittelee nopeat ja terveelliset vinkit.

Mukana tapahtumassa myös Yksi elämä –terveystalkoot.