Vuoden vaihtuessa katse kohti kevättä ja toimintaa vuosien varrelta

Viime syksy oli toiminnan aikaa. Saimme toimitilat Kumppanuustalo Arttelista, Tammelan pallokentän kupeesta. Lavis ryhmä kokoontui liikunnallisesti heti samassa talossa. Syksyyn sisältyi mindfullnessia ja kunnon ylläpitoa, itsestä huolehtimista erilaisissa ryhmissä. Kerhot jatkoivat akiivisia kokoontumisiaan. Sydänkerhossa vietettiin Helena Nummisen 90-vuotisjuhlia kotoisissa merkeissä. Vain joitakin aktiviteeteja mainitakseni.

Sydänleikatut ovat vuoden alusta Sydänystävien Kerho ja kokoontuvat tiistaisin klo 11 uudessa osoitteessa Mustanlahdenkatu 19 D:ssä, Tampereen vertaistukikeskuksessa. Modernien hoitomuotojen myötä sydänleikkaukset ovat miltei mennyttä, siksi uusi nimi ja toivottavasti myös uusiaystäviä kerhoon. Tervetuloa!

Ja tässä yhteydessä lienee paikallaan tarjota halukkaille kooste yhdistyksen antoisista vuosista - puoli vuosisataa monipuolista ja ennakkoluulotonta toimintaa kaikkien tamperelaisten parhaaksi.

Sydäntyölle tilaus -hyvinvointi toi sairautta

Sodan jälkeinen elintarvikkeiden säännöstely päättyi pari vuotta Helsingin kesäolympialaisten jälkeen vuonna 1954. Ihmiset alkoivat uudella tavalla nauttia ruoasta ja makeasta, mikä näkyi vyötärön ympärillä. Me söimme enemmän kuin kulutimme. Miehet nauttivat pöllitupakasta. Kuolleisuus sydän- ja verisuonitauteihin alkoi olla maailman huippua. Keinot kansansairauksien ehkäisemiseen ja hoitamiseen olivat niukat.

Sairaalapaikoista kolmasosa oli 1950-luvun puolessa välissä mielisairaaloissa, saman verran tarvittiin potilaspaikkoja tuberkuloosi- ja kulkutautisairaaloihin. Muille sairauksille jäi siis jäljellä oleva kolmannes. Sydänsairauksia ei silloin tilastoitu erikseen. Koska tuberkuloosin ehkäisemisessä ja hoitamisessa oli erittäin hyvät kokemukset myös vapaaehtoisvoimin tehdystä työstä, saatiin siitä hyvä esimerkki sydän- ja verisuonitautien ennaltaehkäisevään toimintaan. Kaksi lehtimiestä ja muutama lääkäri puuhasivat sydän- ja verisuonitautien vastustamisyhdistystä: 24.2. 1955 Helsingin yliopiston juhlasalissa perustettiin Euroopan ensimmäinen Sydäntautiyhdistys eli Hjärtsjukdomsföreningen ry. Vuoden kuluttua nimi muutettiin Suomen Sydäntautiliitoksi.

Tampere Suomen kartalle

Tämän jälkeen Suomeen perustettiin useita maakunnallisia sydäntautiyhdistyksiä. Marraskuun 28. päivänä 1956 Tampereen Raatihuonella allekirjoitettiin Pohjois-Hämeen Sydäntautiyhdistyksen perustamisasiakirjat. Nykyinen Hämeenmaan Sydänpiiri syntyi.

Hallituksen muodostivat yhteiskunnan ja talouselämän vaikuttajat sekä asiantuntijalääkärit. Puheenjohtajana aloitti pankinjohtaja Anto Puustinen ja varapuheenjohtajana ylilääkäri Mikko Reinikainen. Tästä alkoi perinne, jota noudatetaan edelleen eli puheenjohtajan toimii maallikko ja varapuheenjohtajana lääkäri – niin myös meidän yhdistyksemme tänäkin päivänä. Sydäntyö herätti kiinnostusta, mutta jäsenmäärä ei ollut suuri.

Ensimmäinen Sydänsunnuntain juhla oli kuitenkin menestys, sillä Hämeenpuiston NMKY:n saliin ahtautui 700 - 800 kuulijaa. Sydänsunnuntaista syntyikin merkittävä traditio, joka yhdisti erityisesti piirin ja paikallisyhdistykset.

Vähitellen Sydänpiirin toimintaa pidettiin liian Tampere-keskeisenä. Ja tottahan se oli, toiminta keskittyi Tampereelle. Kritiikki johti siihen, että Pohjasi-Hämeen yhdistyksessä alettiin luonnostella 1960-luvun alussa sääntömuutosta alaosastojen eli paikallisten sydänyhdistysten perustamiseksi. Tuohon aikaan Sydäntautiyhdistyksessä oli jäseniä yli 2000. Pohjasi-Hämeen Sydäntautiyhdistyksen kokouksessa 1.4. 1966 esiteltiinkin sydäntautien vastustamistyön organisoitumista kolmiportaiseksi: liitto, piiri ja yhdistykset.

Ensimmäiset piirin alueelle perustetut paikallisyhdistykset olivat Valkeakoski, Vammala, Mänttä ja Nokia, jotka rekisteröitiin vuonna 1968.

Tampereen Sydäntautiyhdistyksen perustamiskokouksessa 1. 4. 1966 yhdistyksen hallitukseen valittiin 15 jäsentä varatuomari, yliopiston sihteeri Aunis Kantonen, kardiologi Eila Leskinen, ylilääkäri Rauno Heikinheimo, tohtorit Reino Ruosteenoja, Lauri Siitonen ja Hannu Markkula, poliisimestari Eero Melartin, maisteri Mirja Saari, rouvat Leena Lindfors ja Laila Halme, lääkintävoimistelija Mirja Warras, toimittajat Arvi Laakso ja Wäinö Hakala, ohjelmapäällikkö Eero Eräpuu ja tiedotuspäällikkö Raimo Salonen. Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Aunis Kantonen, varapuheenjohtajaksi Eila Leskinen ja sihteeriksi Raimo Salonen. Yhdistyksen taloudenhoitajaksi ryhtyi Eila Lauttia. Erikseen perustettu työvaliokunta, joka valtuutettiin käynnistämään paikallista toimintaa.

Uutta ja rohkeaa aktiivisuutta

Tampereen Sydänyhdistys opittiin pian tuntemaan aktiivisena toimijana, joka näkyi yhä enemmän myös tamperelaisessa katukuvassa. Yhdistystä voisi luonnehtia ajassa eläväksi, itse asiassa edellä kävijäksi, rohkeaksi, säännöllistä toimintaa harjoittavaksi, uusia tempauksia ja kampanjoita markkinoivaksi tamperelaisia palvelevaksi yhdistykseksi.

Sydänyhdistys on noudattanut toiminnassaan Sydänliiton ideologiaa ja toimintaperiaatteita. Toiminta- ja toteutustavat ovat kuitenkin olleet uraauurtavia. Kaikkien tamperelaisten osallistuminen on aina pyritty tekemään niin helpoksi kuin mahdollista, matalan kynnyksen periaatteella. Yhdistys on ollut helposti lähestyttävä ja se on itse hakenut kontakteja sieltä, missä ihmiset liikkuvat esimerkkeinä Halinallet busseissa tai Rautatieasemalla. Yhdistys on järjestänyt mittavia maksuttomia tapahtumia: luennot, Sydänsunnuntain tilaisuudet ja kaikki yleisöodotukset lyöneen Satumetsä-retken. Ruokakurssit tai painon hallinta-ohjaukset ovat olleet maksullisia.

Sydänyhdistys toimi 1970 – luvulla aluksi samoissa tiloissa kuin Sydänpiiri. Aikoinaan piiri ja yhdistys järjestivät toimintaa yhdessä. Varoja saatiin firmojen lahjoituksina ja keräyksillä. Sydäntanssiaiset keräsivät iloisia juhlijoita ja kartuttuivat kassaa. Teemana oli liiton markkinoima Sydänyö. Esiintyjiksi saatiin tunnettuja nimiä ja hyviä esiintyjiä.

Leilan aika

Toiminnan kehittäminen vauhdittui, kun yhdistykseen palkattiin kokopäivätoiminen toimistonhoitaja, jota haettiin lehti-ilmoituksella vuonna 1975. Tehtävään tuli valituksi Leila Vuorinen, mikä osoittautui yhdistyksen siunaukseksi.

Terveysvalistustyö alkoi vähitellen muuttua ennaltaehkäiseväksi ja tutkittuun tietoon perustuvaksi toiminnaksi. Yhtenä hyvänä esimerkkinä yhteistyö Leivon Leipomon kanssa. Leipomon kehittämä täysjyväleipä, Sydänleipä, oli uudenlainen yhteistyön muotoja alku, josta yhdistys myös sai tuloja.

1970-luvulla, Leilan aloitteesta, alkoivat monet yhdistyksen menestystarinat esim. luentotoiminta, Metsä on kuin satu – tapahtuma, Sydännuorten toiminta, Valentinus -kampanja, Kalaköyrit jne.

Yhä kasvava, mittava ja aktiivinen toiminta ei ollut mahdollista pelkkien jäsenmaksujen turvin. Tarvittiin muita rahoituslähteitä. Yhdistys sai toimintansa tueksi joitakin yksittäisiä lahjoituksia ja myöhemmin muutaman testamenttilahjoituksen. Yhdistys teki rohkean päätöksen ja perusti oman liikkeen Hämeenpuistoon. Liiketoiminnalla rahoitettiin noin 97 % yhdistyksen toiminnasta. Siis melkein kaikki. käsitti sekä vähittäismyymälän Hämeenpuistossa myytiin erilaisia mm. design-tuotteita, Sydän-kortteja ja ennen kaikkea tyynylinoja. Myöhemmin toiminta laajeni myös tukkumyynniksi. Asiakkaina olivat lahjatavaraliikkeet, tavaratalot ja muut yhdistykset ympäri Suomea. Myymälä ja tukkutoiminta loppuivat vuosina 2009 – 2011.

Toimintaa, toimintaa ja toimintaa

Sydänyhdistys on tuottanut erilaisia sydänterveyttä edistäviä kursseja ravitsemuksesta ja kokkauksesta. On ollut painonhallintakursseja ja tupakoinnin lopettamiseen liittyviä kursseja. Unen merkitykseen liittyviä kursseja pidettiin jo ennen kuin unen merkityksestä alettiin laajemmin puhua. On ollut yksinäisten eli mökkihöperöiden kokoontumisia ja erityisesti mieleen jäänyt kurssi ”Nainen miten pääset nalkutuksesta eroon”. Tälle kurssille oli tungosta osallistumismaksusta huolimatta. Ja miehet sinne vaimonsa saattelivat!

Tampereen Sydänyhdistyksen Sydänsunnuntain juhlat olivat kevään odotettu tapaus. Sydänkerhon jäsenet toimivat juhlien vapaaehtoisina avustajina ja myös ohjelman suorittajina. Sydänkuoro lauloi kuten niin monissa muissakin tilaisuuksissa. Yhdistyksellä oli tiivis ja hyvä yhteistyö Pispan koulun musiikkiluokkien kanssa myös TYKin oppilaat esittivät iloista ohjelmaa. Juhlassa palkittiin Sydämellisiä ihmisiä ja myöhemmin vuoden Valentinus. Sydänsunnuntain tilaisuuksien järjestämisestä luovuttiin 2000-luvun alussa, koska juhlista oli vähitellen muodostunut myös muiden yhdistysten juhla, johon tultiin matkojen takaa linja-autolasteittain. Juhlien kustannukset kasvoivat liian suuriksi yhden yhdistyksen kannettaviksi.

Kuukausiluennot Metsossa ovat aina olleet yksi tärkeä vaikuttamis – ja palvelukanava. Yleisö osaa odottaa korkeatasoisia luentoja. Nykyisin näitä luentoja kuunnellaan Sampolassa. Järjestämme niitä omin voimin ja yhteistyössä Yksi Elämä –hankkeen toimijoiden kanssa. Yleisömenestys on taattu, kaikki eivät edes mahdu auditorioon.

Sydäntupa Hämeenpuistossa muodostui sydänyhdistyksen päämajaksi. Liikkeen yläpuolella oleva Sydäntupa mahdollisti erilaisten ryhmien kokoontumisten. Yhdistyksen rohkeus on mitattu myös siinä, että useamman kerran pankkilainan avulla toimintaa on ennakkoluulottomasti laajennettu. Ensimmäinen toimitila rahoitettiin lainalla samoin kuin oman liiketoiminnan käynnistys. Riski kannatti molemmissa tapauksissa.

Valtakunnalistakin vaikuttamista

Yhdistys on käynnistänyt omalla toiminta-alueellaan useita tamperelaisten mieleen jääneitä tapahtumia ja kampanjoita. Monet näistä ovat levinneet myös eri puolelle maata ja jääneet tavalla tai toisella elämään.

Tampereen Sydänyhdistys toi Valentinus-aatteen Suomeen. Parin menestyksekkään vuoden jälkeen Valentinus kaapattiin. Kaupallisuus otti osansa. Tampereen Valentinusviikolla järjestettiin näyteikkunoiden somistuskilpailuita, johon kaikki tamperelaiset saattoivat ottaa osaa. Valentinuskortteja myytiin ja läheteltiin Valentinuskortteja. Halinallet kävivät hieromassa mm. bussinkuljettajien niskoja tai hauskuuttivat ihmisiä busseissa ja jakoivat halauksia rautatieasemalla ja toivat paljon iloa tamperelaisille.

Kalaköyrit syntyivät tilanteessa, jossa haluttiin lisätä aina terveellisen kalan käyttöä. Sitä ennen oli jo ollut Pilkkikisoja mm. Kaukajärvellä yhdessä Poliisiurheilijoiden kanssa. Kalaan liittyviä kampanjoita järjestettiin useissa elintarvikeliikkeissä ja vähitellen Kalaköyrit kasvoivat Kalamarkkinoiksi.

Myös suola- ja rasvaviikkoja järjestettiin elintarvikeliikkeissä, vitamiiniviikkoja mm. päiväkodeissa. Vanhusviikot ja univiikot ovat olleet esillä sydänyhdistyksen innoittamina.

Metsä on kuin satu –tapahtumat eli Satumetsä Kaupissa UKK-instituutin ja sitä ympäröivässä luonnossa satuhahmoineen oli todellinen koko perheen tapahtuma. Vuonna 1984 ensimmäiseen Satumetsään odotettiin 500 kävijää, toivottiin 1000, mutta saatiin 5000! Satumetsä oli upea osoitus merkittävästä vapaaehtoisten panostuksesta. Vapaaehtoistyö tarvitsee aina hyvän organisaattorin ja siinä Tampereen Sydänyhdistys onnistui loistavasti. Mukaan oli eri toimijoita, yrityksiä ja merkittävä vapaaehtoisjoukko mm. Sydänkerho, koululaisia ja Terve Nuori –porukkaa. Lopulta tapahtuma kasvoi niin suureksi valtakunnalliseksi tapahtumaksi, että yhdistyksen rahkeet eivät yksinkertaisesti enää riittäneet.

Hyvät hankkeet

Terve Nuori –ohjelma oli Lääkintöhallituksen ja RAYn rahoittama ohjelma. Ohjelma oli nuorille suunnattu terveyden edistämisen kampanja. Nuoret itse tuottivat ohjelmaa aktiivisesti. Yksi näkyvin ja nuoret tavoittavin toiminta olivat savuttomat diskot. Aikansa uutta huumaa.

Sydän on elämän keskus – päiväkotiohjelma vietiin myös muualle Suomeen. Tampereella ohjelmaa varten tuotettiin Hyvän sydämen iloinen koti ja Hyljätyn sydämen mörkki talo. Taloja käytettiin havainnollistamaan ja helpottamaan valintoja, jotka ovat hyväksi tai haitaksi terveydelle.

Sydän kotona oli ESR –hanke, jota toteuttamaan palkattiin kaksi henkilöä. Hanke toteutettiin vuosina 2000 – 2001. Hankkeen kohderyhmänä oli Tampereen kaupungin vanhushuollon kotihoidon työntekijöitä. Hankkeen kokemukset, tulokset hyöty kohdistui kotihoitoon ja sen työntekijöihin sekä heidän kauttaan myös vanhuksiin ja heidän läheisiinsä. Hanke oli yhdistykseltä mittava ponnistus ja hyvä kokemus. Yhdistyksemme sai hyvää palautetta hankkeen toteutuksesta ja onnistumisesta, ja hankkeesta virisi uusia projekteja mm. Pirkanmaan Ammattikorkeakoulussa.

Mihin nyt: Sydänyhdistys ja 2010 luku?

Uudelle vuosituhannelle siirryttäessä sydäntyötä ja paikallisen yhdistyksen elinvoimaisuutta arvioitiin uudelleen. Yhteiskunnalliset muutokset, toimintaympäristön ajan vaatimukset ja varainhankinta liiketoimintana oli tullut vakavaan kriisiin. Päätettiin luopua liiketoiminnasta ja omista toimitiloista pitkäaikaisen toiminnanjohtajan, Leilan, jäädessä eläkkeelle. Yhdistyksellä ei ollut enää henkilö- eikä taloudellisia resursseja jatkaa toimintaa. Tukkumyynti myytiin ulkopuoliselle ja yhdistys jäi ilman toimihenkilöä. Vuonna 2013 palkattiin yhdistykselle osa-aikainen toimihenkilö vastaavan terveydenhoitajan nimikkeellä. Tällöin yhdistys sai ylläpidettyä joitakin sen tärkeimmistä toiminnoista esim. luennot, pienimuotoiset tapahtumat ja mittaustoiminta. Vuoden verran kolmas palkattu toiminnanjohtaja viihtyi yhdistyksessämme ja nyt vuoden alussa saimme uuden, energisen Kirsi Koivun vetämään toimintaamme.

Vuonna 2014 yhdistys sai yllättäen mittavan testamenttilahjoituksen, jonka turvin voitiin lähteä rakentamaan uutta, toimivaa Sydänyhdistystä unohtamatta entisiä hyviä toimintoja. Tällä hetkellä toimintamme perusrunkona ovat mm. neljä kerhoa, luentotilaisuudet, uusi toiminnanjohtaja Kirsi ja aktiivinen hallitus. Sote-uudistus haastaa yhdistystä uusiin tehtäviin ja rooleihin. Millaisiin – sen näyttää aika.

1 kommenttia

Sydänleikatuista tulee Sydänystävien kerho!

Sydänleikattujen kerhossa puhaltavat nyt muutoksen tuulet. Vaihdossa ovat niin nimi, kokoontumisaika ja – paikka kuin vetäjäkin.

-      Sydänleikatut- nimi ei ole tätä päivää, sillä sydänleikkauksia ei enää juurikkaan tehdä. Nimi on lähinnä aiheuttanut hämmennystä mahdollisten uusien jäsenien keskuudessa, ja heiltä onkin tullut viestiä ettei kerho ole heitä varten kun heillä ei ole leikkausta takanaan, kertoo kerhon vetäjä Risto Mäkelä ja jatkaa: Aluksi pohdimme sydänoperoidut- nimeä, mutta päädyimme kuitenkin hyvässä yhteisymmärryksessä Sydänystävät- nimeen. samalla pohdimme oman kerhomme ydintehtävää. Se on yhdessäolo sekä hyvä ja iloinen mieli. Emme halua piehtaroida sairauden varjossa vaan tarkoituksena on, että voimaantua mukavien asioiden ympärillä. Ei sairauksista puhuminen toki kiellettyä ole ja jokainen saa varmasti kuuntelijan ja tsemppausta.

Sydänystävät kokoontuvat vuoden vaihteen jälkeen tiistaisin klo 11 alkaen osoitteessa Tampereen vertaistukikeskus, Mustalahdenkatu 19 D. Kokoontumisten aikana mm. vaihdetaan kuulumisia, joskus pidetään tietokilpailu tai kuunnellaan vieraiden alustuksia.  Lisäksi käydään yhdessä teatterissa ja retkillä.  Lopuksi joka tapauksessa kahvitellaan.

Risto Mäkelä on vetänyt Sydänleikattujen kerhoa jo usean vuoden ajan.  Nyt hän on kuitenkin päättänyt siirtyä syrjään kevätkauden jälkeen. Uutta vetäjää kaivataan, ja Risto on luvannut auttaa uutta vetäjää syksyn ajan.

-      Aikansa kutakin, sanoo Risto. Uusi luotsi ja uudet kujeet. Olen varma, että uusi vetäjä tekee hyvää koko kerholle. Itse aion siirtyä kahvipöydän toiselle puolelle, vaimon viereen, hän vielä tokaisee ja nauraa makeasti.

Vaikka moni asia muuttuu, yksi pysyy samana: Sydänystävät pelaavat edelleen Bocciaa tiistaisin klo 14.30 alkaen Koskikodissa, osoitteessa Rongankatu 8.  Sinnekin kaikki ovat tervetulleita, myös ne jotka eivät kuulu mihinkään kerhoon.

risto.makela41@gmail.com puh. 040 536 6422.

Nuku hyvin!

Toiminta

Suuri unitapahtuma keräsi Sampolaa marraskuussa parisataa unesta kiinnostunutta. Toivottavasti uudet vinkit ja ohjeet virittelevät sikeitä, rentouttavia ja hyviä unia. Riittävä ja hyvä uni on tärkeää. Sen tietävät jo nuoret huippu-urheilijatkin, harjoittelu, tasapainoinen ravinto ja riittävä lepo ovat edellytykset korkealle asetettuihin päämääriin. Ja meidän tavistenkin on viisasta tiedostaa, mistä aktiivinen ja tyytyväinen elämä rakentuu. Perusta luodaan ravinnolla ja riittävällä unella -läpi koko elämän!

Uneen vaikuttavia asioita voi pohdiskella mm. näiden  unitapahtuman luentoaiheiden myötä ja vertailla nukkumiskokemuksia ystäviensä kanssa. Unettavia keskusteluja!

Uni ja sydän, FT Vilma Lammi, Helsingin yliopisto

Luennossaan Vilma Lammi selvittää unen ja sydänterveyden välisiä yhteyksiä, pohtii unen merkitystä ihmisen terveydelle ja antaa vinkkejä hyvään uneen. FT Vilma Lammi (ent. Aho) on Helsingin yliopiston Sleep Team Helsinki -ryhmään kuuluva unitutkija, joka väitöskirjatutkimuksessaan selvitti univajeen aiheuttamia muutoksia mm. ihmisen immuunijärjestelmässä ja kolesteroliaineenvaihdunnassa.

Kuorsaus ja uniapnea – myrkkyä makuuhuoneessa, dosentti, erikoislääkäri Miikka Peltomaa, Korvalääkärikeskus Aino.

Miikka Peltomaa keskittyy huonon unen, uniapnea ja sydän- ja verisuonisairauksien keskinäisiin yhteyksiin ja valottaa kuorsauksen ja uniapnean olemusta, diagnostiikkaa ja hoitoa. Dosentti Miikka Peltomaa on korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkäri, joka työskentelee paljon unihäiriöiden parissa. Peltomaan erityisalaa on unenaikaisten hengityshäiriön, uniapneataudin diagnostiikka ja hoito. Hän toimii myös Helsingin Musiikkitalon muusikkopoliklinikan ylilääkärinä ja korva-, nenä- ja kurkkutautiopin dosenttina Helsingin yliopistossa.

Hyvä syöminen ja liikunta unirytmin pelastajina, THM, ravitsemusterapeutti Tuija Pusa ja TtM, fysioterapeutti Annukka Alapappila, Suomen Sydänliitto

Tuija Pusa ja Annukka Alapappila kertovat hyvästä syömisestä ja liikunnasta terveyden voimavarana ja antavat syömiseen ja liikkumiseen liittyviä käytännön vinkkejä. THM, ravitsemusterapeutti Tuija Pusa toimii ravitsemusasiantuntijana ja TtM, fysioterapeutti Annukka Alapappila liikunta-asiantuntijana Suomen Sydänliitossa.

Oheisohjelma

Tunnetko arvosi? Tapahtumassa on mahdollista mittauttaa oma verenpaineesi ja saada tietoa henkilökohtaista ohjausta terveellisissä elintavoissa.

Ruokavinkkejä kiireiselle. Sydänmerkki esittelee nopeat ja terveelliset vinkit.

Mukana tapahtumassa myös Yksi elämä –terveystalkoot.

Uusi vapaaehtoinen! Tervetuloa Kristin

Toiminta

Aktiivisuus palkitaan ja aina voi löytää kiinnostavaa ja motivoivaa tekemistä, kun on iloinen, innokas ja yritteliäs. Kristin Suorsa on.

Kesällä hän oli suunnittelemassa Hämeenpuiston puistofiestaa yhdistykselle. Siellähän meidän hyvän ja huonon sydämen mökit kertoivat kurkistajille totuuden: jokainen voi itse pitää huolta sydämensä kunnosta. Ehdon tahdoin ei itselleen kannata huonoa oloa hankkia.

Kristin on ollut myös suunnittelemassa Oman elämänsä luotsi- ja Stoppi liikkumattomuudelle- hankkeita.

Parhaillaan hän on marraskuun alkuun meillä työkokeilussa. Hänen vastuullaan on Elintaparemontti- kurssi. Monipuolinen kurssi sisältää tietysti teoriatietoa, mutta myös liikuntalajien kokeiluja, liikuntaneuvontaa sekä ravitsemusohjausta. Paljon uutta ja monipuolista toimintaa - toivottavasti myös uusille jäsenille.

Kristin on terveysalan ammattilainen ja näin hän kertoo.

- Olen 26-vuotias nainen joulupukin kotiseudulta Rovaniemeltä. Koko aikuisikäni olen valunut hiljalleen etelään päin, ensin Ouluun opiskelemaan kemiaa, sitten Jyväskylään opiskelemaan liikuntalääketiedettä ja lopulta tänne Tampereelle rakentamaan työuraa. Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisestä tiedekunnasta käteeni tarttuivat terveystieteiden maisterin paperit. Taustallani on myös ravitsemustieteen, urheiluravitsemuksen ja liiketoiminnan opintoja.

Kristin hakeutui siis vapaaehtoiseksi yhdistyksemme sydäntyöhön. Syy on perusteltu ja hyvin henkilökohtainen.

-Jo ennen Tampereelle muuttoani halusin jollain tavalla mukaan Sydänyhdistyksen toimintaan. Liikuntalääketieteen maisteriopinnoissa erityisesti sydänsairaudet sekä sydänsairauksien ennaltaehkäisy ja kuntoutus liikunnan keinoin kiinnostivat minua erityisesti.

- Sydänsairaudet ovat olleet isäni suvun rasitteena, joten myös henkilökohtaiset kokemukset vetivät minua voimakkaasti mukaan sydäntyöhön.

Kristin on aloittanut myös yrittäjyyskokeilun yhdistyksessämme ja hänen suunnitelmissaan on tarjota yksilöllistä elintapaohjausta yhdistyksen jäsenille ja tuleville jäsenille. Koulutukseni myötä annan tieteeseen pohjautuvaa neuvontaa ja ohjausta pitkäaikaissairaille: turvallisia liikuntavinkkejä ja miten liikunnan avulla voi torjua tehokkaimmin sairauksia tai estää niiden etenemisen. Jokainen ihminen on ainutlaatuinen, ja sen vuoksi yksilöllisesti räätälöity elintapaohjaus on toimivin tapa tukea terveyttä.

Vaikka Kristin on melko tuore tamperelainen, on hän kotiutunut hyvin. Ja kaupunkimme mainiot liikuntamahdollisuudet hän on ottanut ihailtavasti haltuunsa.

- Tampere antaa unelmien liikuntakaupunkina parastaan. Työmatkaa Hervannasta keskustaan pyöräillessä, vesisateen piiskatessa naamaa, on aina saatavissa vertaistukea lukuisilta muilta työmatkapyöräilijöiltä. Iloinen ilme tai käden heilautus tsemppaa!  Pyynikin piiiiiiiitkät portaat ovat henkilökohtainen suosikkini; siellä saa kivoissa maisemissa sydämen kunnolla sykkeeseen ja jalat mukavasti vapisemaan. Rääkin loputtua Pyynikin munkkikahvit maistuvat!

Parasta on yhteinen matka

Näin summaa perustamperelainen Erkki Ropo, 69, ja avaa ajatusta elämän pituisena mottonaan: ”Elä elämäsi niin, että ympärilläsi olevien ihmisten on hyvä olla!”

Erkki  on aktivoitunut vertaistukeen ja Tampereen Sydänyhdistyksen monipuoliseen, hyvää tekevään  toimintaan.

- Vapaaehtoistyön tekeminen juuri nyt on tärkeää koska olen itse saanut aikanaan paljon mm. vertaistukea. Toimin Tampereen Sydänyhdistyksen hallituksessa ja sen talousvaliokunnassa. Rytmiryhmä on sydänyhdistyksen yksi toimiva vertaistukiryhmä, olen siinä mukana yhtenä vetäjänä.

Erkki on vielä vuoden loppuun, suunnitelmiensa mukaan, mukana työelämässä. Yhdistyksen toimintaan osallistumisen lisäksi hän ehtii olla mukana muussakin hyväntekeväisyydessä ja valmistautua näin päivätyön loppumisen myötä tulevaan ”luppoaikaan”.

-  Laulan Tampereen Harmonikkaorkesterin solistina. Esiintymisemme ovat konserttimuotoisia tai parin tunnin tansseja vanhusten palvelukeskuksissa ja eri toimintakeskuksissa. Lisäksi toimin valtakunnallisessa hyväntekeväisyysyhdistyksessä joka kerää varoja hädässä olevien vanhusten auttamiseksi.

Dramaattisen kokemuksen myötä Erkki hakeutui mukaan toimintaamme ja muistelee kohtalon hetkiään.

-  Sydämellinen hetki oli silloin kun heräsin Tampereen Sydänsairaalassa yöllisen infarktin ja sydämenpysähdyksen jälkeen. Kun minulle kerrottiin mitä oli tapahtunut, tajusin, että olin elossa!

Äkkipysähdys, sydänpysähdys sai Erkin punnitsemaan elämänarvojaan uudesta näkökulmasta.

- Tajusin, että elämässä on muutakin kuin työnteko. Kolme vuotta sitten vähensin esittelemieni mallistojen määrää, kevensin painolastia ja hiljensin vauhtia. Haaveissa on jäädä myyntimiehen työstä kokonaan eläkkeelle 48 vuoden matkustamisen jälkeen vuodenvaihteessa.

- Mutta matka, liki puolisatainen vaimon kanssa jatkuu. Parasta yksityiselämässä on tällä hetkellä rauhalliset aamut. Kahvinkeitto ja puuro, Aamulehti - ja vaimo.

Kuva: Valokuvaamo Luova, Irina Kolomijets

Lokakuun Yleisöluento: Verenpaineen nykyhoito

Toiminta

Tule kuulemaan, mitkä ovat verenpaineen hoidon nykylinjaukset.

Luennoitsijana Sisätautien erikoislääkäri Jenni Koskela, TAYS

Aika: keskiviikko 11.10.2017 klo 18–19

Paikka: Työväenopisto Sampola, auditorio, Sammonkatu 2

Tervetuloa!

0 kommenttia

Kiinnostaako Elintaparemontti? Tervetuloa edulliselle pilottikurssille!

Toiminta • 03. Syyskuuta 2017

Lokakuussa liikuntalääketieteeseen suuntautunut terveystieteiden maisteri Kristin Suorsa järjestää Elintaparemontti-kurssikokeilun yhteistyössä Tampereen Sydänyhdistyksen kanssa. Kurssi sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille naisille ja miehille. Kurssille voivat osallistua myös henkilöt, joilla on pitkäaikaissairauksia kuten sydän- ja verenkiertoelimistön sairauksia. Kristin räätälöi liikuntalajikokeilut pitkäaikaissairaille sopiviksi ja antaa liikuntaneuvontaa turvallisen liikunnan toteuttamiseksi.

Kurssi sisältää:

• Ruokavalioanalyysin
  • Ilmaisia  liikuntalajikokeilua ja liikuntaneuvontaa (3x1h)
  • 2 Ryhmäluentoa
  • Yhden yksilöohjauksen

Osallistumismaksu 30e /henkilö + mahdolliset liikuntavälinevuokrat (n. 2 e/kerta)

Lisätiedustelut ja lmoittautuminen kurssin vetäjälle 25.9. mennessä: Kristin Suorsa puh. 040 849 7056.

Toimi pian, paikkoja on rajoitetusti!

0 kommenttia

SYDÄNMINDFULNESS - kurssi nyt Tampereella!

17. Elokuuta 2017

Sydänmindfulness on sydänsairaille suunnattu harjoitusohjelma, jossa opit keinoja rentoutumiseen ja mielenhallintaan sekä sairaudesta aiheutuvan stressin ja ikävien tuntemusten käsittelyyn. Ryhmä tarjoaa vertaistukea ja yhdessä tekemisen iloa.

Sydänmindfulness (mindfulness=tietoisuustaito) on stressinhallintaa ja sydänterveyttä edistävä ja ylläpitävä uudenlainen liikunta-ja kuntoutumismuoto. Harjoitteisiin kuuluvat tietoisen hengityksen harjoittaminen, ohjattu mietiskely (meditaatio), tietoisen liikkeen harjoittaminen ja erilaiset rentousharjoitukset. Sydänmindfulness edistää sydänterveyttä parantamalla valmiuksia stressin hallintaan, kehon ja mielen rentoutumisen kautta sekä tietoisen ja hyväksyvän läsnäolon merkityksen ymmärtämisen kautta.

SMF-harjoittelulla on positiivisia, tieteellisin tutkimuksin todennettuja terveysvaikutuksia, esim.
  • stressitason lasku
  • rytmihäiriötuntemusten väheneminen,
  • verenpaineen lasku
  • sykevälivaihtelun kasvu sekä
  • psyykkisen kestävyyden ja elämänlaadun paraneminen.

Sydänliitto on käynnistänyt syksyllä 2017 sydänmindfulness- pilottikurssit  neljässä sydänyhdistyksessä, joista Tampereen Sydänyhdistys on yksi.

Kukin kurssikerta sisältää päivän teemaluennon, ohjattuja läsnäolo- ja rentousharjoituksia sekä hengitys- ja liikeharjoituksia. Teemoja ovat mm. stressi, hengitys, tietoinen liike, myötätunto, läsnä oleva vuorovaikutus sekä oma tahto ja toiveet.

Tervetuloa mukaan.

Ryhmä: maanantaisin alk. 18.9.17 klo 13.30-15
  Hinta: JÄSEN: 85 € ,   EI JÄSEN: 100 €.
                       Kesto:  18.9.- 13.11, 8 x peräkkäisinä maanantaina (ei 23.10.)
  Paikka: Joogakoulu Ong  Namo, Yliopistonkatu 58 B, ylin kerros

Ilmoittautumiset 15.9.17 mennessä puh. 045 127 4467 tai tampere@sydan.fi
Sydämellisesti tervetuloa!
Tiedustelut toiminnanjohtaja Kirsi Koivu kirsi.koivu@sydan.fi puh 045 127 4467

Tule tutustumaan golfin saloihin! La 26.8.2017 klo 13-16.00

Toiminta • 17. Heinäkuuta 2017

ANNA GOLF- KÄRPÄSEN PURAISTA! Golf on erinomainen tapa liikkua. Se ylläpitää ja parantaa hyvin sekä hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa että lihaskuntoa. Golflyönti edellyttää hyvää rintarangan ja lonkan liikkuvuutta, keskivartalon ja pakaroiden voimaa sekä hyvää tasapainoa, jotta lyönti ei kuormita liikaa selän rakenteita. Pitkäkestoisena liikuntana se polttaa myös tehokkaasti rasvaa. Yhden golfkierroksen aikana tulee käveltyä noin 8 kilometriä.  Vaihtelevat pelitilanteet taas ovat hyvää aivojumppaa. Golfia voivat harrastaa kaiken ikäiset.

Tule mukaan kokeilemaan golfia lauantaina 26.8. klo 13.-16. Paikkana: Golfkeskus Oy Messukylä, Kivikirkontie 23. Ohjelmassa on eri lyöntien opettelua ja lopuksi pääsee pelaamaan muutaman väylän. Välineet ja harjoituspallot sisältyvät hintaan.  Pukeutumiskoodi on vapaa, Jalkaan mukavat kengät  ja päälle säänmukainen varustus!

Hinta: jäsenet 10 € ja muut 15 €
Ilmoittautumiset: Sitovat ilmoittautumiset 1.8.2017 mennessä  tampere@sydan.fi
tai puh. 045 127 4467.

Tai

Diabetesyhdistykseen: puh. 045 358 2505  tsto@tampereendiabetesyhdistys.fi

Järjestäjinä: Tampereen Sydänyhdistys ry, Pirkanmaan AVH- yhdistys ry, Tampereen diabetesydistys ry ja Tampereen selkäyhdistys.

Wau, mikä meininki!

Toiminta • 17. Heinäkuuta 2017

WAU, MIKÄ MEININKI!

Hieman hiljaisemman kesäkauden jälkeen olemme jo lähtökuopissa. Tampereen Sydänyhdistyksen syyskausi on toiminnassaan monipuolisempi kuin aikoihin. Etusivumme tapahtumakalenterista näet, mitä on luvassa. Kannattaa vilkaista ja tulla mukaan.

Olethan myös huomannut, että meillä on omat face-book (fb) -sivut. Siis nimellä Tampereen Sydänyhdistys. Ne on tarkoitettu kaikkeen nopeaan viestintään, niin yleisissä kuin yhdistyksemme tamperelaisissa asioissa odotamme Sinun kommenttejasi ja vuoropuhelua. Tule rohkeasti rupattelemaan! Ja kuviakin saa lähettää, vaikkapa kerhojen tapaamisista.

Jos fb-sivut eivät vielä ole ominta osaamista, niin rohkeutta ja taitoja kannattaa tulla hakemaan internet-kurssiltamme, joka syksyllä järjestetään jo toisen kerran. Ja jatkokurssistakin on jo sovittu.

Tutut kerhot jatkavat tietysti toimintaansa. Naisen Sydän on löytänyt uuden kokoontumispaikan. Tapahtumakalenterista löydät paikan ja kokoontumisajat samoin kuin muillekin kerhoille. Odotamme innolla uusia jäseniä mukaan!

Syyskauteen mahtuu mm. retkeilyä ja risteilyä, teatteria ja taidetta. Ota omasi

Toiminnanjohtajamme Kirsi aloittaa elokuun alussa kokopäivätoimisena ja toivottavasti löydämme myös mahdollisimman pian sopivat toimitilat. Tarvitsemme kokoustilan ja Kirsille toimistotilat. Kaikki vinkit otetaan kiitollisina vastaan. Syy tilatarpeeseen on Sydänpiirin muutto uuteen Sydänsairaalaan ja luopuminen nykyisistä, meidänkin käyttämistämme tiloista. Kun viritellään sopivasti verkkoja, niin eiköhän passelit tilat löydy!

Kaiken kaikkiaan luvassa on ohjelmaa, jos jonkin moista. Voisi vaikka hypätä hetkeksi oman mukavuusalueensa ulkopuolellekin. Esimerkiksi Lavis voi olla monelle uusi aluevaltaus. Olemme myös valmiit räätälöimään yhdistyksen nimissä jotain ihan uuttakin, kunhan saamme vinkkejä ja mukaan on lähdössä riittävän suuri joukko.

Siis reipasta ja kokeilevaa syksyä sydänyhdistysläiset ja uudet jäsenet!

« Edelliset 10